23948sdkhjf

Utan plast stannar världen

Om nästa generation ambulanser, tävlingscyklar, materialteknologins betydelse för sportatletens framgång med mera handlade Plastforums konferens Framtidens plastmaterial, den 20 juni i Båstad, under Entreprenörsveckan.
-För 20 år sedan rådde en stor debatt om plast. De senaste två åren har debatten om att vi måste plastbanta, åter kommit på tapeten bland den stora allmänheten. Bilden av att plast är inte är bra är felaktig, sa Lena Lundberg, ansvarig för plast- och kemifrågor på IKEM.

Oavsett om ett plastmaterial baseras på fossil eller förnybar källa, så är plast bra och användningen av densamma måste öka, sa hon. Lundberg pekade på olika energi-, vikt- och kostnadsbesparingar som gjorts till följd av den ökade användningen av plast framför andra materialslag. Lundberg pratade även kring en vår tids globala utmaning - de senaste årens marina nedskräpning.

-Avfallshanteringen måste förbättras i utvecklingsländerna och deponi förbjudas i alla länder. Marin och annan nedskräpning är inget materialproblem, det är ett hanteringsproblem, sa hon.

Starka varumärkesägare , kluriga företagsledare och sakkunniga branschföreträdare pratade om polymera material - framtidens och möjligheternas material under Plastforums dag i Båstad.

-Vi tillverkar bilar som ingen frivilligt vill åka i, sa Karl Justh, vd för Nilssons Special Vehicles, ett halländskt företag som tillverkar ambulanser och begravningsbilar.

Just nu håller företaget på att färdigställa nästa generation ambulansfordon, byggda på plattformen för Volvo XC90. Sedan företaget började använda sig av kolfiberbaserad epoxi för tillverkning av ambulansskåp, takmodul, sjukhytt med flera delar, har ambulanserna blivit lättare samtidigt som laststrukturen ökat. Den nya bilen börjar serieproduceras hösten 2016.

Christian Forsström från Fristad Plast AB berättade om ett projekt som drivits tillsammans med SP i Borås, där de analyserat hur många produktcykler en PA 66 klarar och hur en säkerställer molekylernas kvalitet samt möjligheten att skapa ett slutet system för PA 66.

För konferensens drygt 60 åhörare berättade Forsström om vägen till målet och resultatet - sju cykler med bibehållen kvalitet på slutprodukten.

-Ju finare och dyrare råvara vi köper, desto fler gånger kan vi processa den. Det handlar även om att inte pressa materialet genom munstycket så fort det går utan ge det en hållbar behandling, sa Christian Forsström.

-Jag är en trägubbe som egentligen varken är intresserad av plast eller möbler, inledde Tomas Ekström, hållbarhetschef på Kinnarps, sitt föredrag. Han framhöll vikten av att inte blanda samman material, värdet av att skapa bättre arbetsmiljöer och det nödvändiga med återbruk.

Lars Tilly från Innovation Skåne lyfte fram lyckade produktexempel där nya plastmaterial innehållande nanopartiklar, flerskiktskompositer och biobaserade nedbrytningsbara polymerer spelat en avgörande roll.

Unicykel AB, är något så unikt som ett svenskt cykelmärke. Företagets vd Tommy Lager berättade om kolfibermaterials betydelse för cykelsporten och hur det bidragit till att halvera vikten på företagets cyklar.

-Dagens cyklar drivs fortfarande med kedja, i övrigt är inget samma från förr, sa han.

Kolfiber i cyklar slog på allvar igenom i mitten av 80-talet, sedan dess har utvecklingen gått i en rasande fart. 2002 tog ingenjörer vid Nasa fram en en ny teknologi OCLV, som innebar att luftbubblorna mellan kolfiber- och epoxilagren minimerades dramatiskt. Den tekniken använder sig de flesta seriösa tillverkare sig av idag, sa Tommy Lager.

-Visst finns det även faror med att använda kolfiberkompositer i cyklar, men framtiden ser ljus ut för dessa kompositer och har kommit för att stanna, sa han.

En av dagens tungviktare, var professor Jan-Anders Månson som tyvärr inte kunde närvara personligen, då han nyligen genomgått en operation. Istället pratade han på direktlänk från Lausanne, om hur innovationer och ny teknologi påverkat sporten och dess rekord genom tiden.

-Visst påverkar det faktum att dagens utövare kan träna på professionell basis idag, samt att det finns unika talanger, men tekniken såväl sett till kläder som utrustning har också haft en avgörande betydelse för utövarnas resultat, sa Jan-Anders Månson.

Han visade ett diagram ur vilket det gick att utläsa att resultaten har förbättrats med 1 procent på fyra år, inom sporter där utrustning spelar mindre roll och med 3 procent inom tekniksporter där utrustningen spelar en stor roll. För kvinnor är jämförelsetalen dubbelt så höga.

Att sportindustrin är en motor och en bra testmarkad för att prova nya materialslag och kombinationer påtalades också. Flera stora exempelvis fordonstillverkare, använder sig av sportindustrin för att testa och senare bygga in teknologi i nya produkter.

-Tiden för att adaptera ny teknologi rent generellt är mellan 10 till 12 år. Inom sportindustrin handlar det om motsvarande två till tre år, sedan är det dags att rotera in ny teknologi igen, sa Månson. Det enda branschsegment som byter sin teknik snabbare än sportindustrin är den för konsumentelektronik.

Dagen avslutades med en spännande tennisturnering på Centercourten och mingel på Pepes Bodega. /Malin Folkesson

[gallery columns="3"]

Några av dagens föreläsare. Från vänster; Christian Forsström, Karl Justh och Tomas Ekström.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062