Konceptbil visar möjligheternas material
Konceptbilen har japanska AsahiKasei tagit fram tillsammans med en rad partners för att analysera hur behovet av hållbarhet i kombination med samhällets och förares behov formar hur vi använder bilen i ett samhälle som går mot automatisering och elektrifiering.
I hela bilen används Asahi Kasei-material som textilier och elaster som bidrar till ett lägre koldioxidavtryck. Invändiga ytor är täckta av ett material som kallas Dinamica mikrofibermocka som delvis är tillverkat av återvunnen polyester. Hållbara tyger kantar också kabinen. Tygerna är gjorda av återvunnen PET, biobaserad PET, plast från havet och naturfibrer. Fordonets säteskuddar är tillverkade av Cubit, ett PET och biobaserat PPT-material som gjorts till ett 3D-nät.
Konceptbilens däck är gjorda av S-SBR med förbart innehåll av biobaserad butadien. Däcken har ett lågt rullmotstånd för att förbättra bränsle- och energieffektiviteten och för att minska mängden uppkommen mikroplast. Antimikrobiella tyger har vidare använts för att förhindra spridning av patogener i kabinen.
Bilens rutor är tillverkade av polykarbonat försedda med en speciell coatingteknik “Glaze coating” som enligt Rother kommer bli en “game changer” inom fördonsindustrin. AsahiKasei har har gjort tester som visar att ytan motsvarar den för dagens bilglas och att beläggningstekniken har en betydligt bättre kvalitet och skydd mot repor än den glazing teknik som finns att tillgå idag. Andra materialnyheter som visas i AsahiKasei monter är modifierad polyfenylen, Xyron (mPPE) för 5G applikationer.
Nästa generation partikelskum för lättviktsstrukturer baserad på konstruktionsplast, SunForce AV 8PA, samt mycket annat. Företaget berättade även att nya generationer av biobaserade material som förnybar bioattributerad POM, PPE och biobaserad PA66 kommer att lanseras 2023.
Artikeln är en del av vårt tema om K 2022.