Italienska maskiner tappar mark i Ryssland
Den ryska plastindustrin väljer i allt större utsträckning att köpa sina formsprutningsmaskiner från Kina. Under 2019 ledde detta till minskade försäljningssiffror såväl för den italienska som tyska maskinindustrin.
I ett pressmeddelande skriver den italienska branschföreningen Amaplast att 40 italienska medlemsföretag kommer att delta på den ryska mässan Interplastica den 28 till 31 januari i år. I samma meddelande rapporterar branschföreningen om en allt mer turbulent internationell situation och tecken på lokal instabilitet i Ryssland, vilket återspeglas i exporten av italienska maskiner och verktyg för plast- och gummibearbetning i landet.
Under 2017 exporterade Italien maskiner och formverktyg till ett värde av 95 miljoner euro till Ryssland. Under 2018 sjönk exporten till 85 miljoner, för att under fjolårets nio första månader endast landa på drygt 47 miljoner euro.
Italiens främsta konkurrent på den ryska marknaden är Tyskland, som också har sett en nedgång i försäljningen, åtminstone enligt uppgifter från ISTAT (Italiens statistiska institut).
Under 2017 exporterade Tyskland maskiner och formverktyg till ett värde av 149 miljoner euro till Ryssland. Under 2018 ökade exporten till 159 miljoner euro, för att under fjolårets nio första månader endast landa på 90 miljoner euro.
Det land som istället vunnit mark som stark exportör av formsprutningsmaskiner och formverktyg till Ryssland är Kina. Efter att ha nått 121 miljoner euro under 2016 och sedan kommit nära 160 miljoner euro under de kommande två åren, nådde den kinesiska exporten av maskiner och verktyg för bearbetning av plast och gummi 136 miljoner euro under de första nio månaderna av 2019, med utsikter till slutresultatet på över 180 miljoner euro, vilket bevisar en stark uppåtgående trend för den kinesiska plast- och gummimaskinmarknaden.