Silikon ett material att räkna med
Under mässan Plastteknik Nordic, höll Lars Petrén, ordförande i Svensk Gummiteknisk Förening (SGF) och affärsområdeschef vid Bayer AB, ett föredrag där han gjorde en utblick om gummiindustrins framtid, med tyngdpunkt mot bilindustrin.
-Vissa polymerer kommer troligtvis att slås ut inom bilindustrin, men få ett kemiskt fäste i andra applikationer, sa Petrén.
Lars Petrén tror att EPDM kommer att vara ett fortsatt intressant och viktigt material inom bilindustrin. Kloroprengummi kommer däremot, av olika anledningar, att minska i användning och ersättas av andra elastomerer.
-Dock så kommer kloroprengummi på grund av sina bakteriedödande egenskaper att ta plats i förarsätet som material för rattar, växelspakar etc. i takt med att bilpooler blir allt populärare.
Även traditionella tätningsmaterial som ACM, NBR, FKM med flera kommer att tappa mark eftersom det behovet kommer att minska.
-Om motorrummet exempelvis försvinner med anledning av att elbilarna tar över, så kommer detta att innebära att floran av material förändras radikalt.
I vinnare i detta skiftet blir silikongummit. Lars Petrén tror att behovet av silikongummi kommer att öka i takt med att antalet elbilar blir fler.
-Silikongummi är ett spännande material redan idag och kommer definitivt att vara det i framtiden. Det är ett material som kommer att vinna mark.
Det material som kanske blir en förlorare och som i hög grad kommer att beröras av omställningen till batteridrift är HNBR, sa Petrén.
Artikeln är en del av vårt tema om Plastteknik Nordic 2021.