Svensk bilindustri utvecklar cellulosakomposit
Svensk bilindustri är tillsammans med polymerforskningsinstitutet IFP Research på väg att utveckla en biologiskt nedbrytbar komposit helt baserad på skogsråvara. Det framkom under Plastdagarna i Jönköping i början av veckan.
Polymerforskningsinstitutet IFP Research har tillsammans med samtliga svenska fordonstillverkare under en längre tid arbetat med utvecklingen av så kallade biokompositer för användning inom fordonsindustrin. I det gemensamma projektet Bioauto har man i första hand arbetat med att ta fram produktionsmetoder och applikationer för olika termo- och härdbioplaster förstärkta med växtfiber från t ex lin, hampa och sisal.
– Utvecklingsarbetet har varit lyckat, konstaterade Bengt Hagström, IFP Research, på Plastdagarna. Det vi emellertid inte lyckats lösa är luktproblemen från växtfiber. Det är något som bilindustrin inte kan acceptera.
För att lösa luktproblematiken och samtidigt ta fram en helsvensk biokomposit tittar man nu på möjligheterna att utveckla en teknik med cellulosapropionatplast (CAP) förstärkt med cellulosafibrer, d v s material som i båda fallen kommer från den svenska skogen.
Om det är möjligt att använda cellulosafiberförstärkt CAP i kommersiell skala inom bilindustrin är ännu för tidigt att säga.
I projektet Bioauto deltar Volvo Personvagnar, Volvo Lastvagnar, Saab Automobil och Scania.
Foto: Sveaskog