Dansk plastindustri borde sälja mer tjänster
Bara 1,5 procent av omsättningen inom dansk plastindustri kommer från försäljning av rådgivning och service. Det är en för låg siffra och något som måste ändras menar Claus Henriksen, konsult på branschorganisationen Plastindustrien.
Claus Henriksen säger i en kommentar till Erhvervsbladet att många plastföretag är duktiga på produktion och komponentutveckling, eftersom de flesta är tekniker och ingenjörer. Men att det idag är svårt att skapa mervärde genom att trimma produktionen.
Istället menar Henriksen att pengarna ligger i att sälja på nya sätt till kunderna. Hans recept är att satsa på råd och service samtidigt som man lägger produktion eller skaffar sig samarbetsparterns i låglöneländer.
Utveckling och leverans
På det sättet ska plastföretagen sluta vara produktionsverksamheter och bli produktutvecklare och leverantörsverksamheter. Och via sina logistiska nät se till att kunderna får sina komponenter eller enheter.
Enligt Claus Henriksen vill många kunder slippa det tidskrävande arbetet att hitta globala leverantörer, en tjänst som plastföretagen istället kan erbjuda.
Bildtext: I en undersökning som Plastindustrien låtit göra visar det sig att 1,5 procent av omsättningen hos företagen kommer från servicerelaterad verksamhet. Den andelen vill Claus Henriksen höja. Foto: Plastindustrien