Scanplast arrangeras också 2009
Den nordiska plastindustrimässan Scanplast kommer att anordnas även 2009, trots ökad konkurrens och svikande deltagarsiffror. Men arrangörerna är medvetna om att mässan måste förändras för att finnas kvar, hur är ännu inte klart.
LÄS ÄVEN
» Elmia etablerar ny plastmässaScanplast, som arrangerats sedan 1969, var som störst i slutet av 90-talet. Men under senare år har konkurrensen hårdnat och deltagarantalet minskat. Bland annat har Elmia lanserat sin egen plastmässa, som dessutom ska arrangeras samma år som Scanplast.
- Vi välkomnar konkurrensen, den får oss att vakna till. Men oavsett när Elmia har sin mässa så backar vi inte på datum. Vi ligger där vi ligger och flyttar inte på oss, säger Annika Persson, ansvarig för Scanplast från Svenska mässan.
För att konkurrera med andra mässor ska Scanplast förändras. Annika Persson vill gärna se ett mer upplevelseorienterad och inte mässorienterat arrangemang. Hur det ska gå till är inte riktigt klart ännu.
- Mässan gick lite i stå, den är inte lika självklar att besöka längre. Marknaden har förändrats snabbare än mässan. Därför är det nödvändigt att vara självrannsakande.
Djupintervjuer ska ge svar
I förändringen vill man ta fasta på vad deltagare och potentiella deltagare tycker är viktigt. Därför ska man de närmaste månaderna göra ett trettiotal djupintervjuer. Gärna med företag som inte är men som man vill ha som utställare.
- Vi vill också prata med dem som borde vara besökare. Den här undersökningen borde ha genomförts tidigare, säger Annika Persson.
En del av kritiken mot mässan har handlat om priset, många har upplevt Scanplast som dyrt. Men arrangörerna tittar nu på lösningar som ska ge bättre överblick över kostnaderna.
- Priset ska inte komma som en chock efteråt. Dessutom vill vi få ner kostnaden per kundkontakt.
Scanplast som ska vara Nordens ledande plastindustrimässa har också haft svårt att locka nordiska besökare. Bara ungefär 15 procent kommer från övriga nordiska länder.
- Vi vill lägg energin på att ta reda på vad som gör att besökarna kommer. Traditionellt har vi tittat på utställarna men nu gör vi tvärtom, menar Annika Persson.
- Det måste bli roligare för besökarna, för de som vill stanna i flera dagar. Vi vill visa vad Göteborg har att erbjuda, och skapa en ”wow-effekt” kring hela Scanplast.
Bildtext: Deltagarna på Scanplast 2009 ska få en upplevelse. Hur den ska se ut kommer, enligt Annika Persson, ett trettiotal djupintervjuer att ge svar på. Foto: Peter Schulz