23948sdkhjf

Star Wars-lego säljer för bra

Försäljningen av Legos Star Wars-produkter går så bra att företaget redan nu har svårt att följa med i efterfrågan. Nu ökar farhågorna för att det ska bli som förra julen, när leksakerna tog slut i många butiker.
I julas gapade hyllorna där Star Wars-legot skulle stått tomma i nästan alla butiker i Danmark, Tyskland och USA. Nu är det stor risk att det händer igen rapporterar Jyllands-Posten. För tiderna har blivit goda för plastleksakstillverkaren. Nästan för goda.
Iqbal Padda, koncerndirektör, säger till Jyllands-Posten att Star Wars-produkterna säljer betydligt bättre än väntat. Signalerna från butikerna är dessutom att försäljningen kommer att fortsätta vara stark under andra halvåret. Därför har Lego beslutat öka produktionen under de kommande månaderna.
I normala fall använder Lego ungefär 80 procent av sin tillverkningskapacitet. På så vis kan man försäkra sig om att kunna möta oförutsedda ökningar i efterfrågan. Men på tillverkningen av Star Wars-legot kör alla maskiner redan på maxkapacitet.
Enligt Iqbal Padda arbetar man hårt för att hålla kontakt med butiker för att reda på hur stor efterfrågan är, men det går aldrig att hitta den perfekta balansen. Förhoppningen är att man ska klara av julhandeln bättre än förra året.
Lego har de senaste åren gått från kris och nedskärningar till att stå på betydligt fastare mark. Förra året sålde leksakstillverkaren för 7,8 miljarder danska kronor, drygt 9,6 miljarder svenska kronor. Vinsten hamnade på motsvarande nästan 2 miljarder svenska kronor, men det har redan varnats för att årets siffror inte blir riktigt lika höga.
Men det första halvåret har gått bra, speciellt den tyska marknaden. Det som nu hotar Legos siffror är den nya generationens spelkonsoler, som Nintendo Wii och Sonys Playstation 3, som tar en del av kakan.
Mads Nipper, produkt- och marknadsansvarig på Lego, säger i ett uttalande att han är bekymrad inför julhandeln. Det är nämligen då Lego på allvar kommer att märka av konkurrensen, under julen tenderar konsumenterna nämligen överlag att köpa dyrare leksaker.

Bildtext: Star Wars-lego säljer bättre än väntat. Iqbal Padda, koncerndirektör på Lego, säger att man kommer öka produktionen under de närmaste månaderna för att inte hamna i samma läge som förra julen då leksakerna tog slut i många butiker. Foto: Lego

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063