23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Bilbranschens tankar kring en hållbar framtid

Det är inget överraskande påstående att fordon har en stor påverkan på miljön, men en typ av påverkan som de flesta antagligen inte har i åtanke är avställda bilar.

Denne benämning syftar på bilar som borde återvinnas, men som istället lämnas ute i naturen för att ta upp plats och förvandlas till en miljöfara. Det finns dock sätt att förbättra situationen och lösa några av problemen med avsatta bilar, och det är just detta som bilbranschen jobbar hårt med. Oavsett om man har en Toyota Auris, en Volkswagen eller en annan typ av bil är det av yttersta vikt att man håller miljöpåverkan på minnet.

Bilbranschens kamp för mer återvinning
År 2016 kunde man bevittna 1,2 miljoner bilar som stod avställda runtom i Sverige, vilket givetvis ses som ett problem. Nästintill 25 % av alla de registrerade personbilarna i vårt avlånga land står avställda när en stor mängd av dessa borde ha blivit återvunna enligt bilbranschen. På de platser där det finns gott om utrymme ser man särskilt många avställda bilar som lämnas åt sitt öde ute i naturen. I ett försök att förbättra situationen började därför bilbranschen samarbeta med Bilprovningen för att öka den miljöriktiga återvinningen.

Ett verktyg att ta till med har att göra med att Bilprovningen ska förse bilägare med viktig information kring hur man återvinner sin bil på ett sätt som är skonsamt mot miljön. Oavsett vilket fordon man äger krävs det att man tar hand om det på rätt vis. Genom att arbeta tillsammans och alltid lägga fokus på miljön kan man uppmuntra bilägare till att agera på ett sätt som kommer att gynna miljön så mycket som det går. 

Vad är CSR?
När man talar om den ekonomiska eller miljömässiga påverkan på samhället brukar man dra nytta av benämningen CSR. Detta står för det engelska ordet Corporate Social Responsibility och talar vanligtvis kring ansvaret som samtliga företag har när det gäller en hållbar framtid. Ett av de företagen som sannerligen lägger krut på en mindre miljöpåverkan är Toyota. Detta bilvarumärke har man säkerligen hört talas om tidigare, men någonting som man kanske inte känner till är deras miljöpolicy.

Ett av Toyotas mål är att jobba mot en framtid där de kan sänka sina koldioxidutsläpp med 90 % jämfört med hur det såg ut år 2010. Detta förväntas de klara av innan år 2050. Förutom just koldioxiden som släpps ut vid körning av fordonen satsar Toyota på att minska – och därefter fullkomligt utplåna – koldioxidutsläppen vid produktion av material till bilarna samt återvinning av fordonen. Därtill fortsätter de att jobba mot ett återvinningsbaserat samhälle där färre resurser och material slösas. Sist men inte minst har Toyota bidragit till att plantera en stor mängd träd för att naturen ska må bättre, vilket i sin tur får oss i samhället att må bättre. Allt som allt har bilbranschen mycket att stå i, och de har verkligen arbetat hårt med att uppmuntra återvinning för en hållbar framtid.

Sänd till en kollega

0.062