23948sdkhjf

GKN Aerospace satsar på innovation med akademin

Nytänk är vägen framåt för branschen. Därför har GKN Aerospace samverkat med svenska högskolor och universitet sedan många år tillbaka.

På senare år har utvecklingsarbetet handlat mycket om just hållbart flygande.

 – Vi är en bransch som står inför stora utmaningar kopplade till hållbarhetsfrågor och dessa samarbeten är ett sätt att göra framtidens flygande så miljövänligt som möjligt, säger Henrik Runnemalm, forskningschef på GKN Aerospace i ett pressmeddelande.

Under hösten 2021 inledde företaget ett partnerskap med Högskolan Väst. Det innebär bland annat företagets ingenjörer framöver kommer att dela utrustning och samarbeta med forskare och studenter från högskolan. 

Målet är att skapa en innovativ miljö som ska bidra till utveckling, bland annat inom området produktionsteknik. 

Additiv tillverkning har börjats användas i större skala inom flygbranschen. Arbetet med att vidareutveckla och finslipa metoden pågår. 

– Det handlar både om att utforska gränserna för vad som kan byggas med additiv tillverkning och hur, till exempel, olika material kan användas. Alla våra utmaningar skapar en mängd forskningsfrågor som vi jobbar vidare med. På högskolor och institut finns det kompetenser som vi själva inte besitter, samtidigt som samarbetena är ett bra sätt att få fler att bli intresserade av flygbranschen och bidra till att utveckla den, säger Henrik Runnemalm.

Varje år satsar GKN Aerospace 800 miljoner kronor på forskning och utveckling. Runt om i Sverige har företaget i gång 60 olika doktorandprojekt. Mycket fokus ligger på att minska motorernas bränsleförbrukning, men också på att ta fram helt nya drivmedel.

– I framtiden vill vi kunna använda biobränsle, elektrobränsle eller flytande väte. Utöver det så tittar vi även på elektrifiering och hur vi kan använda det; mycket handlar om hållbarhet nu, säger Henrik Runnemalm och tillägger:

– Utvecklingen går verkligen framåt, det är spännande på jobbet varje dag. Ett bevis på att den senaste tekniken gör skillnad är att när nu flyget kommer tillbaka så väjer flygbolagen de absolut modernaste planen och de äldre står kvar på marken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.084