Svensk Plast redo för fas 3
Målet med initiativet Svensk Plast är att under gemensam flagg vara en stark och enad röst i plastdebatten. Sedan initiativet etablerades hösten 2020 har även Polymercentrum, Råmaterial- och Plastmaskingruppen anslutit sig.
Idag, ett år senare har projektet genomfört en förstudie (fas 1) samt börjat bygga upp en kommunikationsplattform (fas 2).
-Genom Svensk Plast vill vi öka kunskapen om plast hos den breda allmänheten. Och intresset och öppenheten hos allmänheten finns, sa Amit Paul men tillade att det är viktigt att få med sig hela värdekedjan på resan för att kunna ge en bred och rättvisande bild om plast.
Från januari 2022 fram till 2025 kommer Svensk Plast att via en kommunikationsbyrå arbeta brett mot allmänheten genom olika kunskapsbyggande och intresseväckande kampanjer i sociala medier.
-Avsikten är att vi (Spif, Ikem, Polymercentrum och de olika institutionerna som vi har i branschen) krokar arm och drar framåt med enad och gemensam röst, sa Amit Paul.
Projektets målbudget för fas 3 är två till fyra miljoner kronor. Hittills har projektet säkrat 1,2 miljoner kronor, men mer ekonomiska medel behövs påtalade Amit Paul.