Bilen ändrar storlek under körning
Ny Teknik skriver om det polska företaget Triggos elbil som kommer att förenkla livet i storstaden avsevärt.
Den lilla bilen ändrar nämligen storlek i farten. Vid körning på landsväg kan den komma upp i en maxfart på 90 kilometer i timmen. Då vill man självklart ha lite extra stabilitet och hjulställningen justeras ut till maxbredden 148 centimeter. När man senare puttrat in i staden för att parkera och manövrera på små ytor kan den krympa ihop till en bredd på ynka 86 centimeter. Manöverläget är tillgängligt i hastigheter upp till 25 kilometer i timmen och svängradien är då endast 3,5 meter.
Bilen må se liten ut men rymmer trots allt två personer. En förare och en passagerare. Den är 2,6 meter lång och vikten ligger på 400 kilo plus det utbytbara batteriet på 8 kWh som väger 130 kilo.
Lilla Triggo har en helglasad hytt och inuti bilen har föraren ett styre i stället för ratt. Den kommer att placeras i kategorin L7e, och är därför inte en bil i ordets rätta bemärkelse. L7e-fordon för persontransport får väga maximalt 450 kilo exklusive batteri och passagerare. Kategorin innebär även att fordonet får ha en effekt på maximalt 15 kW.
Och detta är förmodligen en bil för framtiden. Den har en dold funktion: ett digitalt drive-by-wire styrsystem. Enligt Triggo kan elbilarna redan köra i konvojer, så kallad ”platooning”.
Denna egenskap, möjligheten till digital styrning, i kombination med det utbytbara batteriet gör modellen extra anpassad för framtidens mobilitetstjänster, som till exempel service inom robottaxi.
– Både i Europa och världen ser vi ett ökat intresse och en ökad försäljning av elbilar som är miljövänliga. Detta i kombination med Triggos konkurrensfördelar ger oss stora förhoppningar för framgången med projektet, säger Rafał Budweil, styrelseordförande och grundare av Triggo till Electrive.
Produktionen beräknas komma igång under 2021.