Axjo AB digitala startskott
Efter ett dystert 2019 då Axjo AB drabbades av en stor brand, ser framtiden idag betydligt ljusare ut. Skopan har satts i marken för en ny fabrik på 10 000 kvadratmeter. Ett digitalt startskott som företaget kallar Axjo 3.0.
Vi träffar Jacob Nilsson, vd och ägare av Axjo Group. Han berättar om den katastrofala branden som inträffade för ganska exakt ett år sedan. 7000 kvadratmeter, närmare 2/3 delar av den fabriksenhet som drabbades inklusive kontoret förstördes i branden. Företagets äldre fabriksbyggnad på 10 000 samt lagerbyggnad på 5000 kvadratmeter klarade sig lyckligtvis.
Ett år har nu gått och skopan har satts i marken för ett nytt fabrikskomplex på 10 000 kvadratmeter. En totalinvestering på mer än 200 MSEK. Den nya fabriken ska stå klar under 2021. Då kommer företaget att ha tillgång till cirka 23 000 kvadratmeter produktions- och lageryta. Satsningen som görs kallar företaget Axjo 3.0. Vi ber Jacob Nilsson förklara.
-Med 3.0 menar vi att vi kommer att bygga in ett nytt arbetssätt, få tillgång till nya system och använda oss av AGV-truckar som transporterar godset ute i fabriken.
Axjo har även investerat i en helautomatisk monteringslinje för riktigt stora kabeltrummor, högautomatiserade robotceller med visionsystem och palettering, samt ett nytt produktionsövervakningssystem.
-Vi har sedan tidigare haft både robotceller och produktionsövervakning vilka fungerat bra. Men när vi nu tvingats göra ett omtag så kommer vi att göra det än bättre.
Axjo 3.0 blir ett digitalt startskott där företaget i realtid kommer att kunna mäta och följa produktionen i maskinerna samt jämföra produktiviteten mellan skiften. Inkommande order kommer att planeras och levereras till de respektive maskinerna digitalt och AGV-robotarna kommer att hämta de färdiga pallarna på given signal, plasta dem, sätta på en leveransetikett och sedan lämna över till lagret.
-Vi inför ett nytt och modernare tänk, vilket kommer att möjliggöra nya produkter och nya marknader.
Operatörens roll i den nya fabriken kommer att vara mer övervakande för att säkerställa att allt flyter på. Detta i sig kräver färre personal, men eftersom företaget tror på en tillväxt då ett större antal produkter ska lanseras inom kort, tror Jacob Nilsson snarast att företaget kommer att behöva anställa fler operatörer.
-Det kommer att bli fler anställda, men med en betydligt högre omsättning. Fabriken byggs för att klara en omsättning på 250 MSEK, och det hoppas vi på att kunna uppnå i den nya byggnaden, säger han.
Flera nya produkter på gång
Sortimentet består enbart av egna produkter - kabeltrummor med tillhörande utrustning, mot en rad olika industrisegment.
Axjo Group är en av de större producenterna i världen på kabeltrummor, och är utan motstycke den ledande aktören i Skandinavien. Storleken på trummorna varierar, materialen likaså. Gemensamt är dock att den råvara som används till 100 procent är ett återvunnet plastmaterial från industrispill och/eller konsumentplastavfall (PCR).
Jacob Nilsson kom in i bolaget 2003 och gick in som vd 2006. Sedan 2016 äger han koncernen till 100 procent.
-Jag kände redan tidigt att det var egna produkter vi skulle satsa på och när finanskrisen slog till 2008 utarbetade vi en femårsplan för detta.
Samtidigt togs beslut om att all kompoundering av det återvunna materialet skulle ske i huset. Sedan dess har Axjo uppgraderat sin anläggning för detta ett par gånger, och snart är det dags för ytterligare en modernisering av denna.
Merparten av de ungefär 800 produkttyper som företaget tillverkar är i storlekar upp till 600 millimeter i diameter, men sedan något år tillbaka tillverkar Axjo även riktigt stora kabeltrummor på upp till 1,2 meter i diameter.
-Där är vi fortfarande ganska små, men vi växer snabbt.
En annan sektor där tillväxten varit stor är inom datakabelsektorn. Här har vi haft en stark tillväxt i bland annat Östeuropa.
Sedan 2,5 år tillbaka levererar Axjo även kabeltrummor för FDM-tråd mot 3d-printsektorn. Målet är att bli störst på marknaden även inom den här sektorn. Spolarna tillverkar Axjo av återvunnen PS eller PC. Nytt är att dessa spolar även kan tillverkas av en återvunnen biobaserad plast med träfiber.
-Vi har utvecklat materialet som ersättningsmaterial för polykarbonat. Kompoundet klarar motsvarande höga temperaturer under lång tid, och är tillika ett miljövänligare materialval.
Ett annan nyhet är att företaget till sommaren kommer att börja använda återvunnen PEX som slagseghetsmodifierare i sina återvunna PP/PE-kompound.
-Vi tror att detta kan bli väldigt stort då det finns stora fördelar med att PEX omvandlas till en funktionell tillsats istället för att bli till avfall. Konceptet, vilket inbegriper mycket mer än bara materialet som sådant, har vi valt att kalla Greenology, säger Jacob Nilsson.
Koncernens resa i korthet
- Bolaget grundades 1945 av Axel Josefsson.
- Inledningsvis arbetade företaget som legoleverantör.
- 2000 – utveckling av en kabeltrumma med utbytbara gavlar och rör, vilken patenterades. Trumman tillverkades av recyklat.
- 2003 – egen verktygstillverkning i Kina.
- 2005 - försäljning av kabeltrummor även utanför Skandinavien.
- 2012 – egen fabrik för formsprutning av kabeltrummor mot Asien.
- 2013 – etablering av fabrik i North Carolina, USA.
- 2016 – Jacob Nilsson blir ensam ägare av Axjo Group.
- 2019 - Koncernen (exklusive den kinesiska verksamheten) omsätter cirka 390 MSEK. Antalet medarbetare är cirka 130 anställda.
- 2020 – Koncernens mål: omsättning på strax över 400 MSEK.
- 2020 - Axjo AB mål: omsättning på 180 MSEK och vinstmarginal på cirka 11 procent.