23948sdkhjf

Nu rullar fordonsjättarna igång

Just nu står Europas fordonsfabriker helt still, men branschen ligger i startgropen för att påbörja produktionen igen. I måndags startade Volvo Cars bilproduktion i Torslanda och AB Volvo förbereder en mjukstart av Skövde-fabriken.

Utöver Volvo Cars och Volvo AB planerar även Scania i Södertälje för en återstart under vecka 17.

I en intervju med Fredrik Sidahl, Fordonskomponentgruppen FKG:s vd, berättar han för Plastforums systertidning Verkstäderna att Volvo Cars kommer att starta under vecka 17, med full produktion måndag, tisdag och onsdag, och korttidspermittera personalen på torsdagen och fredagen. Så kommer de att fortsätta under några veckor.

– Detta är väldigt bra eftersom det ger ett signalvärde för fordonsindustrin, säger Sidahl.

Volvo AB kommer att köra igång smått nästa vecka, och starta upp sin interna produktion. Här rör det sig om motorfabriken i Skövde. Detta eftersom det finns en väldigt stor efterfrågan komponenter just nu. Deras stora produktion planerar de att dra igång vecka 18.

Scania kommer också att smygstarta under vecka 17 och provtrycka leverantörsnätet för att se om det fungerar. Fredrik Sidahl gissar på en väldigt låg takt, någonstans runt 20 procent.

– Tittar vi på övriga Europa så är vi inte alls där än. Volkswagen visserligen driver ju på att köra igång nästa vecka, men jag tror att om vi ska ha hela europas fordonsindustri och leverantörsindustri igång så får vi nog vänta ett par veckor till, säger Sidahl.

Han menar på att det inte bara hänger ihop med om komponenter finns tillgängliga, utan även alla restriktioner.

– Belgien till exempel har stora problem att dra igång eftersom de har väldigt starka restriktioner och är ett väldigt drabbat land av Coronasmittan. Spanien och Italien säger visserligen i Clepa:s möten att de snart ska starta igång, men det är ju inte lika med att de kommer köra full fart.

Clepa är Europas gemensamma organisation för leverantörsindustrin.

Fordonsindustrin är komplex och det går ju inte att bygga ett komplext fordon med tusentals detaljer förrän sista skruven är på plats, alla led måste fungera. Så jag håller fortfarande fast vid att det kommer ta tid, men vi är alldeles strax där, avslutar Sidahl.

Fredrik Sidahl, vd för FKG och styrelsemedlem i CLEPA.
Foto: FKG

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078