Läget fortsatt optimistiskt i branschen
Snart är det dags för underleverantörsmässan Subcontractor på Elmia i Jönköping. Gabriella Banehag är ny som mässansvarig. Hon menar att det finns många anledningar för ett besök.
Vad har den här mässan för betydelse?
Det här är ett unikt tillfälle att samla på sig nya idéer för framtidens affärer. Sen självklart att träffa kollegor i branschen, hitta nya leverantörer, kunder och genom att besöka någon av våra inspirationsarenor – kanske hitta ett unikt samarbete eller en oväntad affär.
Hur många utställare räknar ni med i år?
Ungefär 1200 varav 30 procent är utländska företag.
Något särskilt som ni vill lyfta fram i år?
Vi satsar lite extra på vår innovationsarena Subcontractor InnoDex – där vi i år har en ännu bättre mix av svenska och utländska innovationer, unika produkter och nya material. Det man ser där har man aldrig sett förut. Tidigare har vi jobbat tätt ihop med våra utställare, men i år har vi valt att jobba mer med utvalda samarbetspartners och nytt för i år är även våra designsessions – som vi arrangerar tillsammans med Teknikföretagen. Likt tidigare år jobbar vi med den tyske innovationsgurun Sascha Peters som kan allt om innovationer inom material och nya lösningar världen över.
Arenan IoT (Internet of Things) är också spännande med något mindre utställningsytor där företag får visa upp sina produkter eller tjänster. Vi ser att den här arenan har stor potential att växa framöver.
Vi får heller inte glömma stora scenen med bland annat talare från OEM sidan, som Volkswagen, Husqvarna, Volvo och Scania. På scenen presenteras också som vanligt industrins barometrar. Nytt för i år är att publiken även får ta del av resultaten från en motsvarande europeisk barometer, det blir intressant att höra om den visar samma resultat som våra svenska.
Hur upplever du läget hos de underleverantörer du möter inför mässan?
Jag tror att läget är fortsatt optimistiskt trots att vi troligtvis står inför en avmattning i konjunkturen.
Ser ni några särskilda trender hos utställarna i år?
Elektrifieringen så klart! Den snabba utvecklingen inom fordonsindustrin kan ge stora möjligheter för svenska leverantörer, men skulle också kunna ge företagen stora bekymmer. När den klassiska förbränningsmotorn ersätts av en elmotor byts inte bara energikällan ut, utan påverkar hela leverantörsledet. Många komponenter försvinner och ersätts av andra. Detta är något som kommer synas på mässgolvet redan i år, men framförallt framöver.
Det är nog bra att ställa in ”mind setet” på att vi inte kommer att bygga framtidens fordon så som vi gjort de senaste hundra åren. Vi måste tänka nya funktioner, egenskaper och så klart nya typer av komponenter. Jag tror det blir oerhört viktigt att ta lärdom från andra branscher, samtidigt som vi i framtiden kommer behöva en helt annan typ av kompetens.
Andra trender som jag tycker vi ser mer och mer bland utställarna är hållbarhet och miljö. Kraven på leverantörerna blir större och större – allt från tillverkning till transporter.