Nevs teknik för att vrida hjulen 360 grader
Protean Electric har utvecklat helt nya avancerade elektriska drivenheter för nästa generations mobilitetslösningar för städer, kallade Protean360+. De gör det möjligt att vrida samtliga fyra hjul ett helt varv, dvs 360 grader, vilket ger en exceptionell manöverbarhet. Den pneumatiska körhöjdskontrollen gör det också möjligt för fordonet att "knäböja" när passagerare ska stiga på och av, skriver Nevs i ett pressmeddelande.
Protean360+ är en teknisk innovation för nästa generations kollektivtrafikfordon som har till uppgift att smidigt och effektivt transportera människor och varor i tätorter.
Vad Protean Electric nu lanserar är ett helt nytt och unikt koncept som integrerar avancerad drivlina, styrning och upphängningsteknik inom ett enda paket, som kommer att hjälpa nästa generations kollektivtrafikfordon att bättre uppfylla behoven hos operatörer och användare.
Modulen, som kallas Protean360+, är den första i sitt slag, och innebär att man kan vrida de fyra hjulen runt 360-grader (och ännu mer). Den kombinerar detta med innovativ fjädring, pneumatisk körhöjdskontroll och högeffektiva och kraftfulla inbyggda hjulmotorer.
Modulens kompakta storlek gör det möjligt för stadsfordon att ha ett helt platt innergolv och ger enkel åtkomst via fram-, bak- och sidodörrar.
Den exceptionella manövrering som aktiveras av styrsystemet i 360 grader gör det möjligt för fordonet att snurra ”på stället”, vilket innebär enorma fördelar när fordonet tar sig fram på extremt trånga gator eller man ska parkera i trånga utrymmen, inte minst i samband med fickparkering eller liknande.
När fordonet står stilla kan man med hjälp av höjdkontrollen se till att fordonet ”niger”, dvs det sänks mot trottoaren, så att det blir enkelt att ta in tunga laster eller passagerare med nedsatt rörlighet.
-Behovet av transporttjänster bara ökar, och därmed behovet av en ny sorts kollektivtrafikfordon, förklarar KY Chan, vd för Protean Electric.
-Oavsett om det är privata transporter eller delade, för passagerare eller godsleveranser, med förare eller autonoma transporter, kommer dessa nya fordon att kräva ny teknik som uppfyller dessa krav. Protean360 + utvecklades genom vårt teams innovativa tänkande om hur den nya generationens fordon ska vara utformade, slutar KY Chan.
NEVS kommer att använda sig av Proteans teknologier i kommande fordon, där det bedöms lämpligt.