Ett steg i fel riktning
Den ena är att den totala mängden återvunna däck fortsätter att öka – från cirka 90 000 ton förra året till 94 000 ton 2018. Samtidigt har mängden däckmaterial som går direkt till energiåtervinning ökat vilket går tvärtemot strävan att maximera materialets miljö- och samhällsnytta.
Idag återanvänds dock endast en tredjedel av materialet medan två tredjedelar går till energianvändning. Andelen som går till cirkulär användning har minskat de senaste två åren, något som går tvärt emot samhällets behov av ökad cirkularitet för att minska uttag av resurser och påverkan på miljö och klimat.
En del av de återvunna däcken har tidigare använts som granulat på konstgräsplaner, en tillämpning som minskat betydligt efter de missuppfattningar som spridits kring kopplingen till mikroplaster i havet.
-I nya föreslagna rekommendationer från Stockholms Stad, föreslår man att däckmaterial inte ska få användas alls till konstgräs. Istället kommer oprövade lösningar utan miljöanalyser eller nytillverkade granulat av liknande typ användas vilket innebär 11-35 gånger så höga utsläpp av koldioxid och till större kostnad. Det är ett stort steg bakåt, både för regeringens strävan om ökad cirkularitet men framför allt för vår planet, säger Fredrik Ardefors, vd för Svensk Däckåtervinning.
Källa: Svensk Däckåtervinning
Artikeln är en del av vårt tema om Klimatsmart.