23948sdkhjf

Bara att tuta och köra! Eller?

Ingen branschkanal är så bra att den inte kan bli bättre. 

Nästa år så har Plastforum har funnits som facktidning i 50 år. Sedan dag ett, har redaktionens fokus varit att skriva bra journalistik. Förmedla kunskap och kompetens på ett lättbegripligt sätt om såväl material som produktionsmetoder, maskiner och marknader. Våra mottagare är då som nu, alla som verkar inom och har anknytning till branschen. 

Vi vill så klart att så många som möjligt ska läsa så många artiklar som möjligt och ägna så mycket tid som möjligt åt våra produkter; tidning, websajt, nyhetsbrev och sociala medier. Vi är inte ensamma om detta. Våra kollegor i branschen önskar så klart detsamma. 

När vi för drygt sex månader sedan genomförde en läsarundersökning bland våra prenumeranter hoppades vi därför på Ert engagemang om vilken typ av artiklar ni vill läsa. Hur ni vill läsa dem och framförallt  era synpunkter om hur vi som facktidning kan bli än bättre. 

Frekvensen av svar var överväldigande många och talar sitt tydliga språk. 

Vi vet sedan tidigare att våra mottagare till stora delar är direktörer och ingenjörer, och de svar vi fick in speglar detta. 25 procent av de svarande var mycket riktigt vd/ägare, nästan lika stor procentandel 24 procent, var ingenjörer. Knappt 20 procent var personer i andra chefspositioner, och resterande procentsats fördelar sig på arbetsledare, säljare, kommunikatörer, administrativ personal samt studenter. 

Hela 79 procent av denna samlade skara svarande att de anser att Plastforum är ett riktigt bra eller bra branschmedium, vilket vi ser som ett gott betyg.  

Ganska exakt hälften av dessa tar vanligtvis del av Plastforums innehåll via våra nyhetsbrev. Resterande andel väljer att göra det genom vår papperstidning, e-tidning och nyhetssajt. Nästan 85 procent anser att nyhetsbreven ger en bra och snabb överblick av nyheterna inom branschen. Och 70 procent tycker att balansen mellan redaktionellt innehåll och annonser är bra.  

Tidningen då? Hur anser ni att det är ställt med denna och dess innehåll? 82 procent tycker att innehållet är bra och relevant. Sett till tidningens olika sektioner så anser hela 90 procent att blocket med korta nyhetsnotiser, längst fram i tidningen är intressant eller mycket intressant. Även våra reportage, tekniknyheter och temaartiklar har ett mycket högt läsvärde anser cirka 85 procent.  

Men även om ni tycker att vi är en bra branschkanal så kan vi alltid bli bättre. Vi måste bli bättre, vilket också är vår ambition. Flera av kommentarer som skickades in handlade om önskemål om att skriva mer om återvunna material, bioplaster och cirkulär ekonomi. Därför har vi sedan årsskiftet infört den nya sektionen “Klimatsmart” i tidningen och även infört det som en vinjett på vissa nyheter på nyhetssajten. Ett annat önskemål var att ni önskar fler artiklar om slutanvändare och vad de förväntar sig av sina plastleverantörer.  

Vi tar till oss av detta, precis som kommentaren från en svarande som anser att vi måste blir bättre på källhänvisning. Och vi ska göra vårt bästa för att leva upp till de synpunkter som vi fått in. 

Jag vill även passa på att skicka en uppmaning till Er. Engagera er genom att skriva ett brev, skicka e-post eller hör av er på telefon om något spännande har hänt på ert företag, och som ni anser att vi borde lyfta eller skriva några rader om. Med er hjälp och era synpunkter så hoppas vi på att kunna bjuda på intressant läsning även de kommande 50 åren.  

 

Med önskan om en skön och trevlig sommar,

Malin Folkesson, Chefredaktör 

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare .

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.235