23948sdkhjf

Vinnande koncept

Känslor styr vår lojalitet till jobbet. I en tid när det råder brist på såväl operatörer, tekniker och ingenjörer, är det än viktigare att fundera kring hur trivseln och engagemanget ter sig i sin egen stab.

När det råder brist på personal - såväl maskinställare som operatörer, tekniker och ingenjörer så ligger det nära tillhands att företag skapar egna nya resurser genom bud-krig. Det är inte bra för någon, men varför avslutar duktiga medarbetare sin anställning på det företag de en gång jobbade, och såg ut till att trivas.....eller gjorde de inte det?

-Människor som starkt identifierar sig med sitt arbete är mer lojala och trivs bättre därför att de känner att arbetet är en del av dem själva. Arbetet är en del av deras identitet. Det anser Igor Knez professor i psykologi vid Högskolan i Gävle.

Lön och schyst titel kan vara en viktig morot. Möjlighet till kompetensutveckling kan vara en annan. Arbetet ger en indikation om din ekonomiska och sociala status, och många anser nog därför att man värderas efter vad man arbetar med. Arbetet blir en del av ens identitet. Men för att dina medarbetare ska trivas, vara beredda att prestera 100 procent och inte nappa på första bästa bud från konkurrenten så krävs mer än så. Då krävs lojalitet från båda hållen.

Dina medarbetare måste tycka om organisationen som de arbetar i. Känna stolthet över att de arbetar vid just ditt företag och känna ett emotionellt band till arbetet. Hur kan du som chef och företagsledare skapa denna magi?

Travis Bradberry, medförfattare till boken Emotional Intelligence 2.0 har funderat på just detta och listat några intressanta misstag som företag ofta gör, vilket inte sällan får konsekvensen att de bästa medarbetarna lämnar. För det är just dessa viktiga, låt säga nyckelpersoner, som trots allt har flest optioner på nya jobb.

I boken lyfter författarna fram ett antal exempel på vad du som chef kan göra  - och bör tänka på för att förhindra att dina nyckelpersoner förlorar intresset för sitt jobb och går vidare till din kollega/konkurrent?

Börja med att avskaffa meningslösa regler och byråkrati i din verksamhet. Visst måste företag ha regler, men de måste vara meningsfulla och genomtänkta. Överdrivna närvarokrav, byråkratiska beslutsvägar och krångliga processer är några exempel som lyfts fram.

Och sluta upp med att behandla alla lika. Arbetsplatsen är ingen skola. Särbehandla varje medarbetare, se dem som unika individer och ge dem den “cred” de förtjänar. Tolerera inte underpresterare, ta ett personligt samtal med vederbörande. Om du som företagsledare tillåter svaga länkar att existera utan konsekvens, kommer detta att påverka resten av din stab, särskilt dina toppanställda.

Uppmärksamma goda prestationer. Alla, även de som presterar på topp, behöver ibland en klapp på axeln. Underskatta inte kraften i detta. Ta reda på vad det är som får dina medarbetare att må bra (för vissa är det en lönehöjning, för andra är det offentligt erkännande) och belöna sedan den som belönas bör, för ett väl utfört arbete.

Och sist med inte minst, visa att du bryr dig om din personal. Engagera dem och utmana dem. Sätt upp tydliga mål och fira sedan bolagets framgångar tillsammans.

Och, ja just det, glöm inte bort att ha roligt jobbet. Trivs dina medarbetare på jobbet så presterar de bättre, är beredda att arbetar lite längre och blir en sann ambassadör för just ditt bolag.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare .

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125