Förbättrar stödet för tillverkning on-demand
Leveranstiderna för varje process varierar och beror på faktorer som delarnas komplexitet och kvantitet.
Som en del av standardprocesserna genomförs mätning av X, Y och Z i början av produktionen samt vid slutinspektionen. Tilläggstjänsten med mätning och inspektion kompletterar standardprocessen för att möta specifika kundkrav.
Tilläggstjänsterna har lanserats för att erbjuda ytterligare stöd kring kraven på on-demand-tillverkning och företaget kommer att lansera flera mervärdeskapande tilläggstjänster som ytbehandling och montering senare i år.
– Våra kunder sätter verkligen värde på snabba tillverkningstjänster för lågvolymtillverkning av delar och prototyper, men nu vill de dra nytta av fördelarna med on-demand-tillverkning av produktionsdelar, där kraven är högre ställda när det gäller urval, mätning och processdokumentation, säger Stephen Dyson, Protolabs chef för Special Operations, enligt ett pressmeddelande.
– Den markanta ökningen av kunder inom alla industrier som vill dra nytta av snabbheten och flexibiliteten hos on-demand-tillverkning för med sig en önskan om att förenkla leveranskedjan. Vi erbjuder tilläggstjänster för att reducera antalet processteg som kunden behöver hantera, vilket sparar tid och resurser, säger Stephen Dyson.
Bakgrunden är att det i många industrier finns särskilda kvalitetsprocesser och rutiner.
En del av dem har sitt ursprung i flygindustrin, andra från fordonsindustrin, men många branscher har anammat dessa rutiner eftersom de ger en ram för hur man etablerar förtroende för komponentleverantörer och deras produktionsprocesser. De ger också den nödvändiga kontrolldokumentationen.