23948sdkhjf

Husqvarna har problem

Nedåtgående lönsamhetsspiral för näst största divisionen.

Koncernens division konsumentvarumärken, med en nettoomsättning på 8 695 MSEKinnefattas av åkgräsklippare, konventionella gräsklippare, snöslungor, jordfräsar, motorsågar, häcksaxar etc.

Divisionen har under flera år visat ett negativt rörelseresultat (med undantag för 2016 då resultatet blev +/- 0). 

I årsredovisningen för 2017 skriver koncernchefen Kai Wärn, att nettoomsättningen för divisionen konsumentvarumärken minskade med 10 procent under fjärde kvartalet och med en procent för helåret, justerat för valutakursförändringar. Säsongens operativa förlust för fjärde kvartalet minskade till -104 Mkr (-128), främst till följd av minskade försäljnings- och administrationskostnader. 

I en intervju med Dagens industri, säger Kai Wärn att koncernen är öppen för att titta på olika lösningsansatser, och att man över tid inte är beredda att ha en förlustbringande verksamhet i koncernen. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08