"Automotive Sweden 2045" ska ställa om leverantörsindustrin
FKG vill förbereda företagen för de stora utmaningar som står för dörren.
– Men bara för att det snurrar på i dag, måste varje leverantör vara beredd på morgondagens paradigmskifte. Detta när vi går från fordonstillverkning till att tillhandahålla hållbara mobilitets- och transportlösningar, något som kommer att bli en global utmaning för fordonsindustrin, säger Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen, FKG.
Därför vill organisationen bland annat se en nationell fordonsindustriell strategi för resan mot en fossiloberoende fordonsflotta 2030 och ett koldioxidneutralt samhälle 2045.
– Därför vill vi genom ett statligt initiativ starta Automotive Sweden 2045. Det är ett nytt samlat utvecklings- och omställningsprogram för den transformation som sker av fordonsindustrin när fokus läggs på hållbar mobilitet och hållbara transportsystem samt de nya krav på leverantörsstrukturen kring den. Programmet ska omfatta leverantörsföretag inom såväl komponenter och system som mjukvara och kompetens, säger Fredrik Sidahl och menar att detta skulle vara en global fördel för Sverige.
Vidare vill FKG även se en bättre uppbackning av leverantörsindustrin från staten inom ytterligare områden för att kunna flytta fram positionerna på den globala marknaden:
– Globalisering, därför tar vi åter upp frågan om ett leverantörsprogram 2.0 med fokus på pragmatiska och konkreta studiebesök och matchmakingresor. Kostnaden är fem miljoner kronor per år, men utväxlingen på insatt kapital mångdubbel för staten, hävdar Fredrik Sidahl.
Vidare föreslår organisationen ett nytt program för tillväxtkapital med inriktning på fordonsindustrin och framför allt SME-företag. Ett annat område är kompetens. För att säkra framtidens industriarbetare och tekniker krävs ett modernt lärlingsprogram som bygger på ett samspel mellan näringsliv och skola.