23948sdkhjf

Stort gap mellan digitaliseringsstrategi och genomförande

70 procent av storföretagen har skapat en digitaliseringsstrategi, men bara 10 procent har en heltäckande plan för att implementera strategin.

IT-konsultföretaget HCL Technologies har genomfört en oberoende undersökning på temat digital transformation. De svarande består av beslutsfattare på stora multinationella företag.

Resultaten visar att det finns ett stort gap mellan hur stor andel av företagen som formulerat en digitaliseringsstrategi (70 procent) och hur stor andel som har skapat en heltäckande plan för att implementera strategin (10 procent). Resultaten överraskar med tanke på att digital transformation allt mer växer fram som en avgörande framgångsfaktor för alla moderna storföretag.

Gapet är en orsak till varför bara en fjärdedel av de svarande företagen anser att de lyckats tillgodogöra sig fördelarna med digital transformation.

- Storföretag överger allt oftare punktinsatser till förmån för mer heltäckande genomförande av digitaliseringsinitiativ. Ett av de mest utmärkande resultaten av undersökningen är att gapet mellan strategin och själva genomförandet är så stort. Dessutom saknas ofta mätbara resultat. Bland de positiva resultaten märks att en effektiv digitalisering är möjlig genom att kombinera digitala lösningar med insyn i system och processer samt insikter baserade på realtidsdata. De företag som lyckas kombinera dessa faktorer skapar ett försprång gentemot konkurrenterna, säger Anand Birje, CVP and Head – Digital and Analytics practice, HCL Technologies.

Undersökningsresultaten visar också vilka faktorer som orsakar det ökande gapet mellan strategi och genomförande. En nyckelfaktor är att digitala strategier ofta bara täcker isolerade delar av företaget och hela 89 procent säger att bristande insyn i befintliga processer hämmar digitaliseringsprojekten.

Undersökningen genomfördes av det oberoende undersökningsföretaget Vanson Bourne I samarbete med HCL:s Straight Talk-plattform på uppdrag av HCL Technologies. Undersökningen besvarades av beslutsfattare på 340 globala företag med fler än 3000 anställda och med intäkter på mer än 2 miljarder USD. De svarande kommer från USA, UK, Tyskland, Norden, Australien, Nya Zeeland och Singapore.

Här kan du ladda ned rapporten: https://www.hcltech.com/campaign/digital-strategy-to-execution

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063