Svensk mataktör inför pant på plastpåsar
Som första dagligvarukedja inför Hemköp pant på plastpåsar, som ett pilotprojekt i butiken vid Torsplan i Stockholm.
Som svensk mataktör var Hemköp först i branschen med att införa förnyelsebara plastpåsar gjorda på sockerrör. Med pantsystemet går Hemköp ett steg längre och tar nu även ansvar för återvinningen.
– Faller det här väl ut rullar vi ut pant på plastpåsar till fler av våra butiker, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp.
Kunden använder sin plastpåse från butiken så många gånger den önskar. Därefter pantas den i kassan och genererar en krona som dras från köpesumman. Kunden stoppar påsen i ett återvinningskärl och Hemköp återvinner plasten som blir till nya påsar. Max tio påsar kan pantas per köp.
Plastpåsens pris kommer att höjas med 50 öre, men för varje pantad påse får kunden 1 krona i pant. För varje påse som säljs i butiken vid Torsplan men inte pantas, kommer butiken att skänka 50 öre till organisationen Städa Sverige som sanerar plast från hav, sjöar och städer.
– Nedskräpning med plast i natur och hav är ett samhällsproblem. I Sverige förbrukar vi 80 plastbärpåsar per person och år, en siffra som ska halveras till år 2025 enligt ett EU-direktiv. För att nå dit är det bra om fler återanvänder sina påsar många gånger och sedan pantar dem istället för att använda som soppåsar. Tunnare påsar på rulle passar bättre som soppåsar då mindre plast går till förbränning, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Hemköp.
Källa: Recyclingnet.se