23948sdkhjf

Norra Europas första kolfiberbro på plats i Malmö

Den 28 mars lyftes Sveriges, och norra Europas, första och hittills enda kolfiberkompositbro på plats över Risebergsbäcken i Malmö.
Broelementen, vilka består av sju parallella kolfiberbalkar har limmats samman på en lättbetongbalk. Materialen; kolfiber och epoxi är av prepregtyp som sedan härdats i autoklav. Brons räcken är av galvaniserat stål.

Fredrik Wettermark, vd för Composite Design och Kompositbroar AB har projekterat och byggt samman bron. Materialet är tillverkat av och vid Marstrom Composite AB.

Den 17,6 meter lång och 3,5 meter breda bron lyftes på plats den 28 mars vid Svanegången över Risebergsbäcken i Malmö. Gång- och cykelbron har sju parallella kolfiberbalkar med rektangulärt tvärsnitt och har limmats samman på en lättbetongkärna.

-Bron innehåller 1,5 ton kolfiber och epoxi. En simpel grej i sig men det har ändå varit ganska krångligt att få till, säger tf vd för Marstrom Composites, Per Wärn, till Plastforum.

-Detta är ett kostnadseffektivt sätt att bygga broar på och kompositer har definitivt en framtid inom området för infrastrukturella produkter, säger Fredrik Wettermark till Plastforum.

Byggmetoden är utvecklad och patentsökt av Kompositbroar AB. Enligt Wettermark är brons materialomkostnader cirka 30 procent dyrare än en betongbro, men å andra sidan är montagetiden kortare, samt att den kommer att vara underhållsfri de närmaste 100 åren.

Arkitektur & Design AB står för brons design och konstruktion. Företaget har arbetat med broar under flera år står bland annat bakom Uddevalla brons utformning.

-Trion bakom företaget Kompositbroar AB kom till oss med idén att att bygga en kolfiberkompositbro. Då vi hade ett underhållsbehov på den bro som redan fanns på plats över ån, valde vi istället att testa något nytt. Vi kände oss mogna för en bro av kolfiberkomposit, säger Per Carlsson, från gatukontoret i Malmö Stad.

Företaget Kompositbroar ägs och drivs av Fredrik Wettermark (Composite Design), Oskar Bruneby (Produktion & Teknik) samt Esbjörn Jonsson och Berit Restad (Arkitektur & Design).

[gallery columns="3"]

Sveriges och norra Europas första bro tillverkad av kolfiberkomposit, laminerad på en lättbetongbalk. Foto: Malin Folkesson
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094