23948sdkhjf

Hybridmaterial ett måste för framtidens elbilar

Forskare vid Tekniska universitet i Dresden, deltar i ett forskningsprojekt, Leika, som handlar om att minska den strukturella massan i framtidens elbilar genom (...)
... användning av hybridmaterial, vilka kan tillverkas i storskaliga serier. Maskintillverkaren KraussMaffei tillhandahåller med maskinteknik i universitetets testsystem.

Martin Würtele, chef för KraussMaffei´s enhet Formsprutning och teknikutveckling säger att det är möjligt att forma och bakformspruta FRP-metall hybridmaterial i ett steg, vid Institutet för Lättviktskonstruktion och Polymerteknologi.

Processresultaten, strukturkvaliteten sammantaget med de uppnådda cykeltiderna (betydligt lägre än två minuter) visar på potentialen för en hybridisering både gällande material och produktionteknik.

För att tillverka en golvstruktur till elfordon, har en hybrid mellan plast/metall använts, i form av ett metallytterskikt av stål med en kärna av CFRP för en mittkonsol.

Enligt Würtele har de första testresultaten visat att massan kan reduceras med 25 procent jämfört med en lättviktskonstruktion helt av metall. Samtidigt har det varit möjligt att visa jämförbara prestanda under de viktigaste belastningsförhållanden när det gäller styvhet och krocksituationer för komponenter med betydligt lägre vikt.

Projektet är finansierat av den tyska regeringen, med stöd från Projecktträger Karlsruhe (PTKA). /KraussMaffei
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063