Heja Sverige!
År efter år visar den ena oberoende undersökningen efter den andra, på att Sverige är ett av världens ledande nationer sett till företags innovationsförmåga. Men är svenska företag lika duktiga på att sedan ta hand och förvalta sina idéer?
I en av rapporterna framhålls Sveriges näringsstruktur med avancerade ingenjörsbaserade näringar. Svenska företag lämnar i jämförelse med andra nationer in väldigt många patentansökningar samt att det råder en hög forsknings- och utvecklingsverksamhet inom näringslivet. Att Sverige är ett land med stor bredd lyfts också fram i ljuset. Men avståndet mellan Sverige och de andra innovationsledande länderna minskar för varje år, vilket bland annat sägs bero på att Sverige stagnerat jämfört med exempelvis Danmark, Tyskland och Nederländerna sett till gymnasieutbildning, registrering av varumärken och formgivning.
Plastforum och juryn till Plastovationer Award har haft precis avslutat sitt arbete med att vaska fram tre finalister i varje kategori. Det finns så mycket innovationskraft i såväl i det lilla som det stora företaget och inte minst bland den svenska uppfinnarkåren.
I år är det 10-årsjubileum för arrangemanget och precis som tidigare åt har mängder med intressanta bidrag kommit in, från ganska enkla men kluriga lösningar till riktigt smarta och innovationssäkra konstruktionslösningar. När vi för några år sedan gjorde en tillbakablick på samtliga finalister kunde vi dock konstatera att endast ett fåtal av dessa fantastiska innovationer verkligen blev en produkt med bärighet.
Det internationella analys- och konsultföretaget Kairos Future, konstaterar i en rapport att en svag punkt bland svenska företag är att det saknas strukturerade processer för att ta hand om idéer, och att det nästan tre gånger så ofta lanseras helt nya produkter på marknaden bland de företag som jobbar systematiskt med innovationsarbete, jämfört med företag som inte arbetar systematiskt med detta.
Länge leve kreativiteten och idéskapandet. Vi har det alla i oss. Se till att skapa engagemang bland era medarbetare, kompetensutveckla, skapa diskussionsforum och belöna kreativa medarbetare. Det kommer att ge resultat och se till att Sverige även fortsättningsvis ligger i topp gällande innovationsförmåga och utökar avståndet genom strukturerade processer och skaparglädje.
Malin Folkesson
Chefredaktör, Plastforum