Det går bra för Fristad Plast AB
Under hösten sätter ägarna till Fristads Plast AB spaden i marken. Fabriken ska utökas med knappt 2000 kvadratmeter, vilket innebär att företaget nära nog fördubblar sin befintliga produktionsyta.
Niclas Forsström, vd för Fristad Plast säger att flertalet av de nya projekt som företaget tagit sig an handlar om att ersätta metall med plast.
-Vi ger produkten en ny design samtidigt som vi skapar en effektivare produktion genom att bygga bort montering och istället skapa integrerade lösningar, säger han.
Det familjeägda bolaget, vilket för övrigt firar 50-årsjubileum nästa år, ägs av bröderna Niclas och Christian Forsström. Sedan de tog över bolaget av sina föräldrar 2001, har de även etablerat en fabrik i Kina där 10 personer arbetar. På hemmaplan arbetar 26 personer. Omsättningen är drygt 40 miljoner kronor.
Niclas Forsström berättar att företaget har 22 formsprutningsmaskiner (7-180 ton) och två PUR-skumningsmaskiner för MDI-baserade system i Fristad. Verksamheten i Kina har sju formsprutningsmaskiner som vänder sig till den asiatiska marknaden.
-Det går bra för oss, säger han.
Niclas är övertygad om att företaget mycket väl kan fördubbla sin omsättning inom de närmaste tre till fyra åren på formsprutat gods. PUR-verksamheten däremot kommer inte att växa lika mycket.
Sedan ett år tillbaka deltar Fristad Plast i ett projekt tillsammans med elever vid Högskolan i Borås. Projektet handlar om att öka sin kunskap inom området bioplaster.
-Vi har som mål att bli riktigt starka på bioplaster och har redan några projekt som vi arbetar med, säger Niclas Forsström.
Ett av dessa är en klädgalge, som produceras av en sockerrörsbaserad polyeten som ersättning till metall. Kundens krav var att produkten skulle vara en bioplast till 100 procent.
-Bioplast är fortfarande dyrare än petroleumbaserad plast, men dagens ungdomar pratar väldigt mycket miljö och det är min övertygelse om att allt fler kunder kommer att kräva att produkten är tillverkad av en hållbar plast i framtiden.
En av företagets mest kända produkter är Trygg-Hansas livbojar. Företaget producerar cirka 10 000 livbojar per år, i sin PUR-skumningsmaskin. Till dessa har företaget även byggt upp ett batteri av andra produkter som går under namnet Rescuelife247, vilka alla handlar om att öka säkerheten i vatten.
-Detta är ett affärsområde som växer väldigt mycket och en satsning vi genomförde för ungefär 1,5 år sedan. Vi har precis börjat marknadsföra konceptet mot Danmark, Norge och Finland, säger Niclas Forsström. D02:36