23948sdkhjf

Swedish Composites sätter Visby på båtkartan igen

Sedan Nimbus lade ner 2008 har tre företag gjort tappra försök att lyckas bygga båtar i Visby. I våras tog Swedish Composites plats i lokalerna och i dagarna stod en helt ny modell klar, vilken företaget tror ska blåsa liv i båtbyggandet på nytt.
2008 lade Nimbus ner sin fabrik på Visby och närmare 120 anställda miste sina jobb. Ungefär hälften av dem fick ny anställning när det nya företaget CMI Composites tog över. Dessvärre gick även det i konkurs, 2012.

Då tog företaget Gotland Yard över, men tvingades även det att lägga ner sin verksamhet 2013. I våras tog Swedish Composites över båtproduktionen.

I en intervju med svt.se säger företagets vd Niklas Lundh att det har ett koncept i framkant jämfört med produkter man sett hittills.

Två exemplar av en ny svensk båtmodell, kallad Hoc33P, har just nu byggs färdig av tolv båtbyggare, och ska sjösättas inom kort.

Det som gör den nya båten intressant är att den bygger på en helt ny, och patenterad teknik kallad Petestep, säger Vilhelm Djurberg, vd för Hoc Yachts.

Båten byggs med ett nytt sorts skrov som minskar friktionen i vattnet och därmed också energiåtgången med upp till 35 procent. Därutöver har båten den senaste tekniken innanför skalet, som är tänkt att göra båten lika användarvänlig som en modern bil.

– På en vanlig båt åker vattnet ut på sidorna och stänker. Den här båten stänker inte ut på sidorna, den samlar in vattnet och omvandlar det till energi som lyfter båten och driver den framåt, säger Håkan Lindström, vd för Petestep till svt.se.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.129