23948sdkhjf

Heta diskussioner kring etik, moral och Volkswagen

-Jag tror på Sverige, men svenska företag måste våga, satsa och bli kaxigare, sa Per G Gyllenhammar på Stora Leverantörsdagen.
-Var inte oroliga för att göra misstag, annars kommer ni aldrig att lyckas sa han lite provocerande i sitt lättsamma och underhållande anförande.

Dagen gick under parollen “Sustainable development and Growth”, men hade enligt moderatorn Lennart Ekdahl, nog så gärna kunnat ha rubriken “Livet efter Volkswagen” då biltillverkarens namn och spekulationer kring varför och hur fusket kommer att påverka branschen framöver var ett hett debaterat ämne.

-Vi i branschen är fruktansvärt förbannade på det som hänt inom Volkswagen, sa Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen. Det här har varit ett medvetet fusk och jag hoppas att det bara hänt hos Volkswagen.

Anders Rune, chefsekonom på Teknikföretagen berättade om Fordonsindustrin i siffror och sa att han ser en positiv trend jämfört med ifjol, men att vi nog måste rikta in oss på att vi lever i en värld som inte kommer att växa lika snabbt framöver.

-Vi är inte på väg in i ett snabbt fall, snarare ett cykliskt långsamt fall, sa han.

-Andelen underleverantörer på den svenska sidan har minskat hos oss. Där hade vi gärna sett en skillnad över tid, sa Mikael Bratt vice vd för AB Volvo som passade på att fria till sina leverantörer på plats. “Följ gärna med oss ut i världen. Det finns stora möjligheter att växa med oss”.

Lars Wrebo, vice vd för Volvo Cars berättade om företagets tillväxtplaner. Att företaget storsatsar på elektrifiering och att man 2019 räknar med att ha en helt elektrisk modell till försäljning.

-Vi kommer också att förändra sättet på hur vi gör affärer och ställa ett ökat krav på självcertifiering framöver, sa han. En mer utförlig rapport presenteras i Plastforum nummer 6.

Lennart Ekdahl i samtal med Per G Gyllenhammar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079