Stora besparingar med flygplansfästen av PEEK
Bombardier inför ny konsolteknik, lämplig för hydrauliska- och bränslefästen för vingar, mittkonsoler och bränsletankar i trafikflygplan. Teknik som innebära en betydande viktminskning, närmare 40%, jämfört med metaller.
Projektet har haft som målsättning att ersätta små till medelstora bearbetade aluminium och titanfästen som används i flygplan, varav många av dessa konsoler ständigt nedsänkt i bränsle. Förutom att utveckla en tillförlitlig lösning, vikt och kostnadsbesparingar var nycklarna till framgång.
Vid sidan av målsättningen att finna en tillförlitlig lösning har ambitionen varit att få kostnadsbesparingar och en rationellare tillverkningsprocess genom att använda formsprutade polymerer.
För projektet har Denroy investerat i en produktionscell vilket enbart ska tillverka fästen och konsoller av av Victex etereterketon.
-Vi har investerat i ny utrustning i vilken vi kommer att tillverka fästen som väger minst 40 procent mindre än motsvarande produkter tillverkade av någon metall, säger Jim Knowles, försäljnings- och marknadschef på Denroy Plastics.
För Bombardier, innebär den nya konsolen betydande kostnadsbesparingar i bränsle, vilket bidrar till att gynna miljön genom lägre koldioxidutsläpp. Dessutom kommer kostnadsbesparingar att uppnås under tillverkning på grund av konsoliderade delar, integrering av komplexa former och geometrier, eliminering av sekundär bearbetning, såväl som genom minskat spillmaterial och produktionstid. /Victrex
Genom att tillverka fästen av etereterketon istället för metall kan Bombardier få en betydande viktminskning, närmare 40%, jämfört med metaller.