23948sdkhjf

Stort intresse för kompositbroar i Sverige

Plastkompositer som materialgrupp har fått fäste även på bygg- och anläggningssidan i Sverige. En bro ska byggas i Kramfors kommun, en annan är i centrala Göteborg och en tredje i Östergötland.
Trafikverket Kramfors kommun har nyligen påbörjat projekteringen för en trafikbro vars brodäck ska byggas av plastkomposit. Kjell Hägglund, på Trafikverket i Kramfors säger till Plastforum att den sex meter långa bron kommer att stå klar under 2016.

-Brodäcket kommer att byggas av plastkomposit och de bärande delarna av en stålkonstruktion, säger Kjell Hägglund.

Anledningen till att valet föll på plastkomposit och inte betong, var dels för att göra konstruktionen lättare, men även för att på sikt få ett minskat underhåll. Bron kommer att ligga i Gallsäter på väg 833 i Västernorrlands län.

Trafikverket i Östergötland planerar också att bygga en vägbro i plastkomposit. Bron ska gå över järnvägen i Linghem, Östergötland. Bron ska ersätta en uttjänt stålbalksbro vid en järnvägsövergång och blir den första i sitt slag avsedd för tung trafik i Sverige.

– Det blir Sveriges första vägbro som byggs helt i fiberkomposit, säger Per Hansson, brospecialist på Trafikverket till Plastforum. Kompositmaterialet kommer troligtvis att vara en kombination av epoxi , kolfiber och glasfiber.

Till grund av kompositbron i Linghem är ett forskningsprojekt vid Chalmers universitet. Konstruktionen är dyrare än en konventionell brokonstruktion, men byggnationen kommer att gå betydligt snabbare vilket kommer att vara en stor fördel då trafikstörningarna minskas samtidigt som arbetskostnaden blir lägre, säger Per Hansson.

Bron i Linghem kommer att vara 23 meter lång och sju meter bred. Den kommer att fraktas färdigtillverkad till byggplatsen.

-Projekteringen har blivit senarelagd och kommer inte att påbörjas förrän till nästa år. Bron kommer att färdigställas 2017, säger Hansson.

En kompositbro ska byggas även i centrala Göteborg. Projektet skulle gått ifjol med blivit försenat. Bron, vilken kommer att bli cirka 45 meter. Den är avsedd för cykel- och gångtrafikanter och kommer att gå över Rosenlundskanalen mellan Feskekörka och Kaponjärgatan.

-Byggstarten för Kamponjärbron i Göteborg är ännu inte fastställd, men möjligen kan det komma att bli aktuellt under hösten, säger Christer Carlsson, broexpert på Ramböll Sverige AB till Plastforum.

Kamponjärbron i Göteborg blir 45 meter lång och är avsedd för cykel- och gångtrafikanter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063