23948sdkhjf

Grönt ljus för lättviktskomposit i fartyg

Det internationella regelverket SOLAS har för första gången godkänt en brännbar, fiberarmerad lättviktskomposit för användning på ett fartyg.
Panamas flaggmyndighet har accepterat en konstruktion där lastluckor i fiberarmerad plastkomposit ersätter stålluckor. Sveriges Prodnings- och Forskningsinstitut, SP, har medverkat med sina kunskaper inom forskning och brandriskanalys.

SOLAS (Safety Of Life At Sea) är ett internationellt regelverket som beskriver hur ett fartyg ska byggas och utrustas. Eftersom det alla regelverk baseras på stål har har det hittills varit svårt att få nya material godkända.

Ingen flaggmyndighet har tidigare accepterat nya material i sina konstruktioner, men nu har Panamas flaggmyndighet accepterat en ombyggnad med komposit, vilket är ett stort steg framåt, säger Tommy Hertzberg, brandforskare på SP.

Lättviktskompositer har flera fördelar jämfört med stål; fartyg kan bland annat göras lättare vilket minskar bränsleförbrukning och utsläpp och man slipper korrosion. På SP har man arbetat sedan 2004 i olika projekt, för att få fram metoder och information som gör att man kan godkänna brännbar fiberarmerad lättviktskomposit på fartyg.

– Vi har bidragit med vårt kunnande till den norska grupp och DNV-GL som tillsammans med det japanska varvet Oshima tagit fram en lättviktsdesign som löser många av de problem man har med lastluckor av stål säger han.

Fartyget, ett lastfartyg på 225 x 32 m, som nu godkänts för ombyggnad, ägs av det danska rederiet Nordic Bulk Carriers AS.

– Vi har stått för den brandanalys i enlighet med Solas Regel 17 som används för att visa hur man kan uppnå en brandsäkerhet som är ekvivalent med stålfallet, vilket har gjort godkännandet möjligt. Detta vill jag beskriva som ett genombrott, säger Tommy Hertzberg. /Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.046