Spännande färgtrender 2016
Så har den kommit – Clariants guide för färgtrender 2016 inom plast. Årets uttryck handlar om det okända istället för att repetera det vi redan vet. Fast kommunicerat i färger.
Guiden väger samman en rad olika faktorer, bland annat vilket gensvar en viss färg väcker hos slutkonsumenter. Likaså gäller det att översätta de generella trender som råder i samhället i olika färguttryck.
Färgguiden består av fyra grundläggande delar. 2016 handlar det om ”Liquid Minds” som innebär att träna intuitionen och tänja gränser in i det okända, hellre än att se bakåt för att få inspiration. Att börja från början, helt enkelt.
Nästa är ”Oh, my go(l)d!” som står för exhibitionism där framgångsfaktorn rankas högt. Pengar, berömmelse och en alldeles egen stil är målen. Den tredje delen är ”Love”, som står för att teknologi och mänsklig existens har blivit ett och där ingen kan leva utan den andre. Molnet, ständigt uppkopplad, medicins distansövervakning – attribut som alla skapar trygghet.
Sist, men inte minst, kommer ”Work It Girl” som står för den feministiska touchen, men på ett naturligt och avslappnat sätt. Att helt jämställt vila i sin kvinnlighet.
– Jag uppskattar verkligen hur färgval driver mänskligheten och hur färger påverkar människan, inte minst när det gäller köpbeteendet, konstaterar Matthias Brommer, som är globalt marknadsansvarig för Clariants affärsenhet för masterbatch.