23948sdkhjf

Amcor och Sidel lanserar unik formblåsteknik

En helt ny och revolutionerande teknik för formning och fyllning av dryckesflaskor i plast har utvecklats av den globala förpackningskoncernen Amcor i samarbete med franska Sidel.
Tekniken, LiquiForm,innebär att det inte längre är nödvändigt att använda tryckluft för att forma en plastflaska. Istället formas flaskan med hjälp av den vätska/dryck som ska fyllas med.

Metoden innebär att formnings- och fyllningsprocessen förenklas för ett stort antal konsumentprodukter inom dryckesområdet, då momentet där den upphettade preformen får sin slutliga flaskform med hjälp av tryckluft och i stället formar flaskan direkt genom att pressa in den aktuella drycken i formblåsmaskinen.

Vid sidan av detta medför tekniken att produktionskostnaderna kan minskas med upp till 25 procent, samtidigt som den innebär minskad risk för produktionsstopp, bättre fyllningshygien samt ger möjligheter till större flexibilitet vad gäller flaskdesign, skriver Amcor i ett pressmeddelande.

Utvecklingen av LiquiForm-konceptet påbörjades av Amcor år 2006, men först nu är tekniken klar för kommersiell kansering.

Sidel och Amcor äger tekniken via ett 50/50 samriskbolag. Japans största producent av plastflaskor, Yoshino Kogyosho Co, är också involverad i samarbetet.

Tekniken kommer att vara tillgänglig som licenser, som tillåter maskintillverkare att producera och sälja utrustning, som använder LiquiForm-teknologin.

De första fullskaletillverkningarna beräknas vara igång inom två till tre år.

- LiquiForm har potentialen att bli ett av de viktigaste tekniska genombrotten inom dryckesförpackningar”, säger Amcors vd och koncernchef Ken MacKenzie.

Tekniken innebär att preformen får sin slutgiltiga form med hjälp av den vätska/dryck som ska fyllas med.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078