Fordonsindustrins leverantörer vill ha en tydlig industripolitik
Mer med långsiktig industripolitik och mindre med kortsiktig PR-politik, önskas. Det skrev FKG:s Fredrik Sidahl och Per-Ewe Wendel i ett debattinlägg i Göteborgs-Posten, inför riksdagspartiernas valupptakt i Almedalen.
Debattörerna vill ha mer verkstad och med den en bättre fokusering på industrin.
– Sverige behöver en industripolitisk omstart, samt långsiktiga strategier för strategiskt viktiga, innovationsdrivande, industrier, säger Fredrik Sidahl.
Oavsett vilka frågor som riksdagspartierna väljer att gå till val på, vill Sidahl och Wendel ha en industrialiseringskommission och helst av allt ett industridepartement under ledning av en industriminister. Detta istället för ett brett näringsdepartement under ledning av en näringsminister.
Det är ett industridepartement med inte bara den sakfrågan i sin portfölj utan även kompetens, innovation och finansiering. I sig frågor som idag ägs av utbildnings-, finans- och viss mån även justitiedepartementen.
I inlägget framhåller debattörerna att både Europeiska Unionen och enskilda västländer som Tyskland, USA och Storbritannien satsar mycket offensivt på återindustrialisering i syfte att skapa tillväxt.
De kritiserar även den handfallenhet och politiska förvirring som uppstått kring Saab Automobiles obestånd, Astra Zeneca, JAS Gripen till Schweiz, uppköpet av Scania och allra senast Försvarets ubåtar.
De framhåller att den, handfallenheten och förvirringen, hade förmodligen minskat om det funnits en industriminister och långsiktiga strategier, baserade på samspel mellan regering, myndigheter, akademi och företag.
Inte minst för strategiska viktiga industrier som fordons-/transportmedelsindustri (även försvar), IT-/telekomindustri samt läkemedels-/kemiindustri. Kunskaps- och innovationsdrivande industrinäringar
Avslutningsvis lyfter Fredrik Sidahl och Per-Ewe Wendel fram att det finns klara samband mellan industripolitik, utbildning, tillväxt och välfärd. /Motor Magasinet/