23948sdkhjf

De vann i Båstad

Tre olika branscher var representerade bland vinnarna i tävlingen för start up-bolag på Entreprenörsveckan i Båstad.

Förpackningsföretaget Wellplast från Munka-Ljungby tog hem förstaplatsen i Serendipity challenge 2014 i Båstad.




På andra plats kom garderobsapplikation My Closet Room (där man med sin telefon scannar kläderna i sin egen garderob och sätter ihop olika kombinationer och adderar med plagg från online-butiker), med miljöteknikföretaget Bioteria från Täby på tredjeplats.




Branschöverskridande intresse



Tävlingen för start up- och tillväxtbolag arrangerades av Serendipity innovations tillsammans med Mentor Communications och var öppet för svenska, entreprenörsledda företag.



Av de inkomna bidragen gick 25 vidare i en första omgång. Bolagen som sökte till tävlingen kom från runt om i Sverige från olika branscher som IT, medicinteknik, bioteknik, cleantech, lifestyle med fler.



Samtliga inkommande bidrag har utvärderats av experter och vid bedömningen sattes stort fokus på att affärsidén är skalbar och det finns väldefinierade tillväxtmöjligheter. Det var ett sådant stort tryck att utvärdering och gallring har fått ske i flera omgångar.



– Jag blir både imponerad och stolt över den innovationskraft som finns bland svenska entreprenörer runt om i landet. Inför den sista uttagningsrundan fanns fler än 60 bolag och på finaldagen kommer vi få se 25 av dessa tävla med sina unika och lovande teknologier med förutsättningar att utvecklas till nya svenska globala storbolag, sägerKamjar Hajabdolahi, jurymedlem och initiativtagare till The Serendipity challenge.



Investerare på kö



Deltagarna har genom att delta i tävlingen fått uppmärksamhet både från marknaden och potentiella invsterare. Alla åtta finalbolag får ett ”letter of intent” för samarbete och/eller finansiering med en eller flera investerare och entreprenörer som är med i juryn.



Vinnaren Wellplast begåvades på finaldagen igår med ett tillväxtpaket till ett värde av 500 000 kronor i form av expertisresurser för att utveckla bolaget.



– I Sverige är vi oerhört duktiga på att generera kunskap och forskningsresultat av yttersta internationell klass. Det är fantastiskt att se entreprenörer som ägnar sina liv åt att förädla dessa till innovationer. Förutom att konkret bidra till att realisera nya svenska framgångsrika bolag genom tävlingen är vårt mål också att lyfta och synliggöra dessa personer och därigenom inspirera fler till att våga och vilja vara med och bygga nya svenska bolag, säger Kamjar Hajabdolahi.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094