23948sdkhjf

Kompositerna har framtiden för sig

- I min värld har strukturella kompositer framtiden för sig, säger Fredrik Wettermark från Composite Design i samband med Plastics Today i Båstad.
Till endagskonferensen i samband med Entreprenörsveckan, kom han körandes i nya BMW I3, en elbil vars kaross och chassi är är fullt ut tillverkad av kolfiberkomposit.

- Det är fordonstillverkarens första kommersiella elbil. Med den visar de att de nu satt ner foten och är beredda att satsa fullt ut, sa Wettermark.

Wettermark är övertygad om att det alltid kommer att finnas intresse av att få ner vikten på strukturer och den bärande konstruktionen.

- Det är där den stora vinsten för företag kommer att ligga i framtiden säger han.

Han framhöll det som talar för plastkompositer, nämligen den lägre vikten jämfört med stål- och aluminiumstrukturer, korrosionsresistensen och den lägre utmattningen.

- I framtiden kommer strukturerna att bli allt större och antalet delkomponenter färre. Den stora vinsten med det är att vikten på produkten blir lägre.

Vid sidan av fordonsindustrin tror Wettermark att kompositer kommer att få ett rejält genomslag även inom brosektorn. När man konstruerar en bro finns det i regel en idé om att den ska hålla i minst 100 år. Det gör att material- och konstruktionskostnaderna kring denna slås ut på lång tid.

- Jag tror att man i framtiden kommer att vara beredd att betala lite mer initiella kostnader för att bygga en kompositbro istället för en bro av exempelvis betong, för att sedan få ett lägre underhåll och en minskade kostnader med tidens tand, säger han.

Intresset var stort för nya BMW I3, fordonstillverkens elbil vars kaross och chassi är är fullt ut tillverkad av kolfiberkomposit, som Fredrik Wettermark hade med sig till Plastics Today.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067