23948sdkhjf

Så blir du en bättre retoriker

Som entreprenör brinner man för sin idé, men man måste även kunna sälja in den och då måste man också tänka på hur man presenterar den. Jennie Gotsis, från retorikbyrån Tala Tydligt gav handfasta tips på hur man blir en bättra talande retoriker under Entreprenörsveckan i Båstad.
Intresset var stort och många kom för att lyssna till och ta del av Jennie Gotsis handfasta tips på hur du blir en bättre talande retoriker.

Hon imponerade stort från första början genom att ha hälsa på de närmare 70 åhörarna och därefter ha memorerat namnet på i stort sett alla utom möjligen tre personer.

- Vill ni veta hur jag gjorde, sa hon? Det handlar om minnesteknik. Att låta både höger och vänster hjärnhalva samverka. Att använd både struktur och fantasi. Då är det inga problem att minnas namnet på i princip hur många som helst, sa hon.

Under sin drygt 45 minuter långa presentation gav hon åhörarna en rad verktyg för vardagen.

- Ett av de största misstagen du kan göra är att inte förbereda dig tillräckligt inför en presentation, sa hon.

- Du som avsändare måste också vara medveten om vilken karaktär du vill förmedla vilket du gör genom ditt kroppsspråk, din röst, volymen och ditt klädval, sa Gotsis och tillade att genom att vara medveten om detta kan du också förbereda dig bättre.

Inför ett framförande är det viktigt att använda sig av en retorisk disposition. Gotsis gav därför exempel på ett bra upplägg.

Varje framförande bör inledas med en intresseväckare, t.ex ett väl valt citat, för att komma in i själva ämnet. Därefter är det lämpligt att ge en faktabakgrund - mycket för att skapa en igenkänning hos mottagaren. Först NU är det dags att lägga fram sin tes/förslag , vilken ska vara kort och koncis så att den inte missförstås.

Först nu är det dags att framföra sina argument , vilka ska vara tre stycken till antalet. Vidare är det viktigt i vilken ordningsföljd dessa lägga fram. Det svagaste ska läggas fram i mitten och det starkaste sist, vilket ger en kraft åt samtliga tre argument. Framförandet ska avslutningsvis ge en repetition och en sammanfattning. Sist och inte minst ska det hela avslutas med en handlingsuppmaning.

- Vi som betraktare lägger alltid först märke till din kroppshållning och ditt kroppsspråk, först därefter lägger vi märke till det du säger, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093