Investerar i gym och spa för personalen
AD-Plast AB i Anderstorp bygger till verksamheten med lager och garage samt spa och gym till personalen, med ökad lönsamhet i sikte.
- Möjligheten att kunna träna på eller i anslutning till jobbet är ett bra sätt att hålla ihop ett team, säger företagets VD och ägare Michael Jonsson till Plastforum. Han ser även investeringen som ett sätt att locka till sig bra personal.
Under 2015 planerar företaget för att bygga en lagerlokal på 1500 kvadratmeter i anslutning till befintlig fabrik. En investering som Michael Jonsson uppskattar till knappt sju miljoner kronor. Tidigare ägde Jonsson en lagerfastighet på andra sidan av gatan, men denna såldes av strax före jul. Från och med den första mars i år så hyr företaget 1500 kvadratmeter lageryta där i väntan på att det egna lagret ska vara färdigställt och inrett på ett optimalt sätt med automatiska robottruckar för ett effektivt logistikflöde.
2013 präglades även det av en rad investeringar. Bland annat genomfördes en ombyggnation av en fabrikhall samt att en rad hydrauliska maskiner ersatts med nya servostyrda.
Sedan länge arbetar företaget målinriktat för att sänka sin energiförbrukning. Sedan 1998 har företaget lyckats få ner energiförbrukningen per kilo producerad plast från 4,17 kW till dagens 1,7 kW.
- Målet är att komma ner till 1 kW och att minska förbrukningen successivt varje år. Det har vi klarat med råge, säger Michael Jonsson i en intervju i en lokaltidning.
Energireduceringarna har gjorts på en rad olika sätt. Äldre hydrauliska formsprutningsmaskiner har ersatts med nya servostyrda. Fabrikslokalerna har försetts med automatbelysning, formsprutningsmaskinernas cylindrar har försetts med isoleringsband, tryckluftsstyrd utrustning har i största möjliga mån ersatts med annan samt att all slags luftläckage åtgärdats.
Michael Jonsson är nöjd med året som gått. Han tycker att 2013 blev ett bra år. Företaget nådde i princip budget. 2014 kommer även det att bli tufft, men Jonsson är övertygad om det kommer att bli ett bra år.
- Vi arbetar för att komplettera vår verksamhet med mer intern montering och tryckning. Magkänslan säger att 2014 kommer att bli ett bra år, säger Michael Jonsson.
AD-plast redovisade en omsättning på cirka 107 miljoner kronor för 2013. Företaget har 36 anställda.