Färre besökte större K
Något färre besökare, men i det stora hela bättre än förväntat. I Düsseldorfmässans ögon blev nyss avslutade K 2013 en succé.
När mässan avslutades på onsdagen hade cirka 218 000 besökare passerat grindarna. 2010 kom 222 486.
En nedgång på 2 procent, men en lindrig sådan sett till de förväntade effekterna av den globala konjunkturen. Och kanske också skäl till en lättnadens suck för arrangerande Messe Düsseldorf.
MATTHIAS DORNSCHEIDT, vd för Messe Düsseldorf, är tydlig med att understryka K-mässans fortsatta ställning som branschens främsta marknadsplats.
- Även om grupperna med inköpare minskade något i storlek, är det inget företag som tillverkar eller använder plastprodukter som har missat möjligheten att uppdatera sig om de senaste innovationerna och trenderna på K 2013.
ENLIGT MÄSSAN pekar responsen från utställarna på flera tydliga trendbrott när det gäller besökarna: en mycket stor andel villiga att göra affärer, större internationell bredd, fler experter – och en "oproportionerligt" hög andel toppchefer.
Lite annan statistik från mässan: 126 000 – 58 procent – var utländska besökare, varav 30 000 från Mellanöstern och Syd-, Ost- och Centralasien.
Indien stod för den största andelen, medan besökarna från Kina, Indonesien, Iran, Japan och Taiwan ökade markant. Detsamma gäller USA och Kanada med 8 100 besökare, upp 1 300 jämfört med K 2010.