23948sdkhjf

Lagar ska begränsa "nybilsdoften"

Lukten av ny bil kan associera till fräschör och lyckan över en ny investering. Men inte bara: flera asiatiska länder vill lagstifta kring luftkvaliteten i kupén.
Det handlar om de flyktiga organiska föreningar, VOC, som avges från komponenterna i kupén och ger fabriksnya bilar deras karaktäristiska doft – eller odör, beroende på hur den upplevs.

En effekt som uppmärksammas alltmer utifrån aspekten vad utsläppen betyder för förarens och passagerarnas hälsa.

FRÅGAN har klättrat så högt på agendan i flera länder att lagstiftning
diskuteras. Kina överväger begränsning av utsläppen från 2016 medan
Sydkorea inför riktvärden i juli nästa år. Även i Japan ska frågan vara
på tapeten.

Inom ramen för FN har Sydkorea dessutom nyligen också föreslagit globala
regler när det gäller luftkvalitet i nya bilar, skriver amerikanska
facktidningen Plastics News .

ÄVEN OM LUKTEN avtar relativt snart har de flesta biltillverkare egna system för att utvärdera utsläppen under den första delen av en bils livscykel, uppger Mark Polster, specialist hos biltillverkaren Ford.

Men frågan är inte enkel, enligt Polster, framför allt på grund bristen på enhetlig testmetodik – när och hur testerna görs.

Dessutom påstås interiör luftkvalitet vara ett så färskt fenomen att branschen ännu inte kan härleda specifika utsläpp till specifika inredningsdetaljer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094