23948sdkhjf

Underleverantörer ser mörkt på konjunkturen

Idag har Svensk Industriförening, Sinf, presenterat sin senaste Underleverantörsbarometer och siffrorna talar sitt tydliga språk. Krisen är här för att stanna och tyvärr är siffrorna oroande lika hösten 2008.
Underleverantörsbarometern visar att underleverantörerna förbereder sig på ytterligare nedgång på grund av den vikande konjunkturen och det oroliga ekonomiska läget i södra Europa. En stor majoritet av underleverantörerna har oförändrad eller minskad omsättning och ser ingen vändning förrän efter sommaren 2013. Nu rustar man genom att öka sälj- och marknadsföringsinsatserna och genom att sprida riskerna på fler kunder i fler branscher.

Sinfs Underleverantörsbarometer görs kvartalsvis bland mindre och medelstora underleverantörer. Barometern för det tredje kvartalet som avlutades den 2 november visar bland annat på följande resultat gällande konjunktur- och ordernedgång samt de satsningar som görs för att klara sig genom konjunkturnedgången:
Drygt sex av tio underleverantörer bedömer att vi är inne i lågkonjunktur och nära tre av tio bedömer att det kommer gå ytterligare neråt. 35 procent av underleverantörerna har minskat omsättningen sedan föregående kvartal, vilket är dubbelt så många som vid förra mätningen i augusti.
Nästan fyra av tio företag bedömer att orderingången minskar i kvartal fyra jämfört med kvartal tre i år, vilket är drygt dubbelt så många som vid förra mätningen i augusti.

Däremot visar barometern att 76 procent av företagen kommer att behålla sin personalstyrka och att tre underleverantörer av tio säger att de kommer öka sina marknadsförings- och säljinsatser och även öka antalet kunder.

- Det vi ser i Underleverantörsbarometern är en kraftig nedgång och företagen bedömer att en vändning kommer tidigast om cirka ett år. Det finns en oro för att södra Europas ekonomiska kris kan drabba svenska företag och över att banksystemen kommer att påverkas. Situationen påminner om nedgången 2008 men det positiva är att företagen är mer proaktiva nu jämfört med då. De ökar sina marknadsförings- och säljinsatser och arbetar med att få fler kunder i fler branscher. I alla händelser gäller det att företagen gör sin analys och agerar, säger Anders Ekdahl, VD för Sinf.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079