23948sdkhjf

Försiktig optimism på Fakuma

Fakuma-mässan i mitten av oktober vid Bodensjön var välbesökt, trots finansoro och förhållandevis glest mellan nyheterna.
Nyhetstorkan kan förklaras med att det bara är ett år kvar tills det är dags för den gigantiska K-mässan i Düsseldorf. Så nu jobbar maskintillverkarna för fullt i sina fabriker med att ta fram de nya koncept som ska visas då.

Maskintillverkarna rapporterar över lag om mycket god omsättning det senaste året, och exempelvis Arburg talar till och med om rekordår i företagets historia. Men intäktsfördelningen varierar stort över de olika marknaderna. Asien och Sydamerika fortsätter att växa kraftfullt, medan omsättningssiffrorna ser betydligt klenar ut på mer mogna marknader som den europeiska.

Maskintillverkarna är dock rörande eniga om att det finns ett stort uppdämt investeringsbehov i Europa och att Europamarknaden har en viktig konkurrenskraft att ta tillvara på, inte minst när det gäller de drivande applikationsområdena som medicinteknik och förpackningar.

Fordonsindustrin har fortfarande en ledande position, med fokus som ligger i östra Europa. Enda molnet på himlen är att investeringarna behöver snart – annars riskerar industrin att tappa viktig konkurrenskraft.

I montrarna handlar det i stor utsträckning om att ge mässbesökarna en bild av resurser och kompetens, hellre än rykande färska nyheter. Mycket berör kluriga konceptlösningar med olika smarta upplägg. Tema är fortfarande i stor utsträckning energibesparing, för här finns fortfarande mycket att göra. Inte minst på kylsidan.

Råvaruindustrin fanns mangrant på plats på samma sätt som under de senaste åren, trots att Fakuma är en maskin- och utrustningsmässa. Råvaruföretagen hade i de flesta fall inte egna jättemontrar, utan ställde ut tillsammans med sina distributörer. Utvecklingen inom biomaterialsidan lockar många, men fysiska produktexempel att klämma på var det förvånansvärt sparsmakat med.

–Vi är nöjda med såväl besökarantal som antalet utställare, inte minst med tanke på oron runt euron som fortfarande råder i Europa, konstaterar mässans grundare P E Schall.

Slutresultatet blev nästan 45 000 besökare, varav tvåtredjedelar är hemmahörande utanför Tyskland. Därför kan mässan med gott mått klassas som internationell, och inte för inte så har tillställningen fått smeknamnet ”lilla K”. /KEH


Besökarnas intresse var stort och bitvis var det rejält trångt i mässgångarna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078