23948sdkhjf

Håll elbilsbatteriet kallt med PCM

Värme är ett betydande hot för livslängden hos batterier i elektriska fordon. En snabb färd i sommarvärmen kan räcka för att överhetta ett batteri.
Ett batteris komfortzon ligger mellan 20 och 35 grader, och redan vid en driftstemperatur på 45 grader har batteriet förlorat halva sin livslängd. Alltså så gäller det att hålla batteriet kallt.
CroSolplus är ett nytt kylmedel som utvecklats av Fraunhoferinstitutet. Medlet består av vatten och paraffin, tillsammans med stabiliserande tensider och en skvätt glykol som antifrysmedel.
Finessen med kylmedlet är att det kan absorbera tre gånger mer energi än vatten genom att paraffindropparna smälter då de lagrar värmen. När vätskan sen kyls återgår paraffinet till fast fas. Denna typ av ”energipump” kallas av forskare för fasomvandlingsmaterial, PCM.

Bilden:
Värmeproblem hos batterier till elfordon kan lösas med fasomvandlingsmaterial och Fraunhoferinstitutet testar nu detta med stor framgång.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064