PA12-kris efter brand
En brand hos Evonik i Marl, Tyskland, ställer nu till det för världens bilindustri. Anlägggningen som brann producerade kemikalien CDT som används för framställning av laurolaktam. Den används i sin tur för tillverkning av PA12.
Eftersom man inte räknar med att få igång tillverkningen förrän om tidigast tre månader, möjligen inte förrän i slutet av året, står bilindustrin nu inför stora problem. Mellanlager finns i princip inte hos vare sig underleverantörer eller biltillverkarna själva och eftersom det rör sig om känsliga komponenter kan material inte bytas hur som helst. Bedömningen är att problemen drabbar europeiska tillverkare först.
Volvo PV kommenterar situationen i SvD Näringslivs nätupplaga, där talesmannen Per-Åke Fröberg säger att man inte bedömer att produktionen ska påverkas, men att man följer utvecklingen noga.
- Vi har försäkringar från våra underleverantörer att de har tillräckligt med komponenter i lager tills problemen är lösta, säger han.