23948sdkhjf

Forskning på ättare tåg

Jakten på lägre vikt gäller inte bara bilar och flygplan, utan även tåg. Kraven är tuffa och för att komma fram till en passande metallersättning har det bildats ett forskningsprojekt som leds av tyska Fraunhofer-institutet.
I projektgruppen ingår även bland annat Bombardier, KraussMaffei, Bayer MaterialScience och universitetet i Stuttgart.
Inom ramen för projektet har man nu lyckats utveckla en polyuretansandwich som är extremt tålig. Den består av glasfiberarmerad PUR i ytterskiktet och en mycket stark honey comb-struktur i mitten.
Sandwichen är avsedd att användas i delar under passagerarutrymmet, det vill säga i utrymmet mellan själva vagnen och spåret. Detta ställer mycket höga krav på tålighet, inte minst mot grus som sprutar upp med hög hastighet. Likaså måste materialet motstå olja och ha utmärkta flamskyddsegenskaper.
Nu har man alltså lyckats lösa de mekaniska egenskapskraven, samtidigt som man lyckats minska vikten med mer än 35 procent och kostnaderna med 30 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063