23948sdkhjf

Nätverka vid produktutveckling

Små och medelstora företag som samarbetar i nätverk ökar sina möjligheter att utveckla nya produkter och nå nya marknader.
Detta konstaterar professor Joakim Wincent och docent Daniel Örtqvist som kartlagt de småföretagarnätverk som finns i Sverige. Daniel Örtqvist forskar runt bland annat nyföretagarprocesser och om strategiska nätverk, Joakim Wincent intresserar sig också för nätverk och allianser. Bägge är knutna till forskningscentrum CIIR vid Luleå tekniska universitet.
Småföretagen svarar bara mot 10-20 procent av landets samlade FoU, trots att cirka hälften av alla anställda i landet jobbar i mindre företag. Lösningen på att öka innovationsgraden är organiserad samverkan. Befintliga nätverk bygger ofta på geografisk närhet, branschtillhörighet och en styrgrupp som håller samman verksamheten. I genomsnitt utvecklar dessa nätverk 2-3 nya produkter per år och den genomsnittliga utvecklingskostnaden ligger runt en halv miljon kronor.
Hälften av resurserna som behövs är i regel externa och kommer som regel från offentliga medel. Andra hälften kommer från företagens egna fickor. I kartläggningen konstateras att samverkan inte gett någon dramatiskt ökad lönsamhet, men väl fler anställda än i jämförbara företag. Och de mindre företagens export har dubblerats under tiden i nätverket.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.06