Nätverka vid produktutveckling
Små och medelstora företag som samarbetar i nätverk ökar sina möjligheter att utveckla nya produkter och nå nya marknader.
Småföretagen svarar bara mot 10-20 procent av landets samlade FoU, trots att cirka hälften av alla anställda i landet jobbar i mindre företag. Lösningen på att öka innovationsgraden är organiserad samverkan. Befintliga nätverk bygger ofta på geografisk närhet, branschtillhörighet och en styrgrupp som håller samman verksamheten. I genomsnitt utvecklar dessa nätverk 2-3 nya produkter per år och den genomsnittliga utvecklingskostnaden ligger runt en halv miljon kronor.
Hälften av resurserna som behövs är i regel externa och kommer som regel från offentliga medel. Andra hälften kommer från företagens egna fickor. I kartläggningen konstateras att samverkan inte gett någon dramatiskt ökad lönsamhet, men väl fler anställda än i jämförbara företag. Och de mindre företagens export har dubblerats under tiden i nätverket.