Karossen som batteri
Framtidens Volvobil kan mycket väl ha en kompositkaross som fungerar som ett uppladdningsbart batteri. EU har satsat 35 miljoner kronor i detta treåriga samarbetsprojekt.
Målet är att ta fram ett kompositmaterial av kolfiber och plast som kan ladda och lagra mer energi än vanliga batterier. Dessutom måste kompositen vara tillräckligt stark för att kunna användas i exempelvis en kaross. Beräkningar visar att bilens vikt kan minskas med 15 procent genom att använda komposit istället för plåt.
En av de stora utmaningarna inom utvecklingen av el- och hybridbilar är storleken, vikten och kostnaden för de batteri som finns idag. Visionen är att använda kompositkarossen som ett uppladdningsbart batteri, som under körning lagrar energin från inbromsning och när bilen står still kan den laddas från elnätet. Första applikationen är reservhjulsbaljan som ska göras om till kompositbatteri.
– Det är en hyfsat stor struktur som är enkel att byta ut. Inte tillräckligt stor för att driva hela bilen, men den kan stänga av och på motorn då bilen står stilla vid exempelvis ett rödljus, säger Per-Ivar Sellergren, utvecklingsingenjör vid Volvo Personvagnars Materialcentrum, till Aftonbladet.