Underleverantörer spänner musklerna
Kartan inom fordonsindustrin håller på att ritas om och underleverantörerna påverkas starkt. Samtidigt öppnas en rad nya möjligheter, konstaterar Svenåke Berglie på Fordonskomponentgruppen inför IAA-mässan för kommersiella fordon i Hannover.
Fordonsbranschen är sakta på väg ur sin värsta kris någonsin och den industriella kartan ritas om. Ryktena om ett djupare samarbete mellan MAN och Scania blir allt starkare. AB Volvo har lämnat ett av sina kinesiska joint venture, men satsar i Indien med sin nya partner Eicher och i Japan via ägandet av Nissan Diesel. Daimler fördjupar sitt samarbete med Kamaz. Och samtliga tillverkare genomgår interna omstruktureringar.
Leverantörerna påverkas naturligtvis mycket starkt av dessa förändringar, men samtidigt öppnas en rad nya affärsmöjligheter. På mässan IAA för kommersiella fordon i Hannover den 23-30 september visar 28 skandinaviska leverantörer till fordonsindustrin sina resurser. I en samlingsmonter visas ett brett utbud av komponenter, system, teknologier och tjänster för utveckling av kommersiella fordon
– Det är viktigt för skandinaviska leverantörer att ställa ut och visa upp sig på IAA, världens största mässa för kommersiella fordon. Med de höga kraven på kvalitet och punktliga leveranser som svenska fordonstillverkarna Scania och Volvosätter upp så är våra underleverantörer väl förberedda och kan vara verkligt konkurrenskraftiga på den internationella marknaden, konstaterar Svenåke Berglie.